Vyučující
|
-
Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Specifika a zásady asertivní komunikace v sociální pedagogice, interakční styl. 2. Asertivní kázeň a práce se skupinou v mimoškolní a zájmovém vzdělávání. 3. Současný stav ve zkoumání problematiky asertivity. 4. Asertivita a sebereflexe. Modely a druhy sebereflexe v práci sociálního pedagoga. 5. Pravidla efektivní komunikace v sociální pedagogice. 6. Emoční inteligence, empatie, sebereflexe a asertivita v mezilidské komunikaci. Asertivní práva a povinnosti. 7. Narušená komunikační schopnost. Komunikace se sociálně znevýhodněnými osobami. 8. Specifika komunikace s osobami/ klienty se speciálními potřebami, integrace a inkluze. 9. Komunikace v rámci multikulturní společnosti, genderově korektní způsob vyjadřování v pedagogické komunikaci. 10. Příprava a realizace workshopu, příprava příspěvku na workshop, pravidla publikační činnosti. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmět.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Trénink asertivního jednání jako součást komunikativní kompetence sociálního pedagoga. Výcvik reflexe a sebereflexe v sociální pedagogice a její význam v pedagogické činnosti založené na sociálních interakcích. Autodiagnostika sociálního pedagoga. Rozšíření a prohloubení základních poznatků z komunikace a praktická aplikace: sociální interakce, interakční styl, význam sebereflexe, modely a druhy sebereflexe, asertivita v sociální interakci, pravidla asertivního jednání, axiomy komunikace, komunikační modely. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: charakterizovat základní typy sociálního chování a způsoby sebeprosazování, vysvětlit pojem asertivita, autenticita, asertivní kázeň, akceptující a neakceptující chování, asertivní pedagogická komunikace ad. , popsat podmínky a prostředky efektivní komunikace, vyjmenovat typy asertivního chování, pravidla a techniky asertivní komunikace, znát asertivní práva a povinnosti, aplikovat získané poznatky do praxe a analyzovat pravidla, která přispívají k účinné sociální komunikaci s využitím asertivních technik, získané znalosti aplikovat do praxe a uplatnit při hodnocení vlastního projevu a vytyčování cílů svého osobního rozvoje v této oblasti, prostřednictvím simulovaných situací by měli studenti získat zpětnou vazbu o svém vystupování, zlepšit svou sebeprezentaci, slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s klienty, prakticky aplikovat vědomosti ze sociální komunikace, sociální pedagogiky, vývojové, pedagogické a sociální psychologie při řešení modelových situací.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Analýza výkonů studenta/ky, aktivní účast.
|
Doporučená literatura
|
-
BISHOP, S. Jste asertivní? Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-325-0..
-
BLACKMOREOVÁ, S. Teorie memů. Kultura a její evoluce. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-394-3..
-
CANTER, L, CANTER, M. Asertive discipline: a také charge approach fo today's educator. Santa Monica, CA: Canter Associates, 1976..
-
CAPPONI, V., NOVÁK, T. Asertivně do života. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-7169-082-1..
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7..
|