Vyučující
|
-
Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
-
Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Vymezení pojmů ústavní péče. Typologie pobytových služeb. Cílové skupiny uživatelů. Odborný tým, vzdělávání, supervize, interdisciplinární spolupráce. Standardy kvality sociálních služeb. Individuální plánování. Vybrané aktivizační metody ( muzikoterapie, canisterapie, felinoterapie, reminiscence, ergoterapie, arteterapie, bazální stimulace). Příspěvek na péči a vymezení dalších sociálních dávek. Trendy ústavní péče ve vybraných zemích EU. Legislativní ukotvení ( Listina základních práv a svobod, Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, Vyhláška 505/2006., příspěvek na kompenzační pomůcky, průkazky ZT,ZTP, ZTP/P). Kontaktní výuka je zaměřena na klíčové problémy disciplíny. Teoretický základ studenti získávají samostudiem a zpracováním zadaných dílčích úkolů, cvičení a problémových otázek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . Vymezit a porozumět základní pojmům z oblasti ústavní péče ( uživatel, poskytovatel, zřizovatel, individuální plán, práva uživatele), . rozlišovat jednotlivé typy pobytových sociálních služeb, . popsat cílové skupiny ústavní péče, . charakterizovat odborný tým, kompetence, interdisciplinární spolupráci, . definovat standardy kvality sociálních služeb, . popsat proces individuálního plánování uživatele, . charakterizovat jednotlivé typy aktivizačních metod pro uživatele . znát trendy ústavní péče ve vybraných zemích EU, . orientovat se v příslušné legislativně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční forma studia: ústní( zápočet), , zpracování seminární práce v rozsahu 8 normostran. Kombinovaná forma studia: ústní (zápočet), účast na tutoriálech, studium studijních materiálů, zpracování seminární práce v rozsahu 8 normostran, samostudium- příprava na zápočet. ISP - je požadována min. 30% účast studenta na prezenční výuce a plnění povinností dle zadaní vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
ČERMÁKOVÁ, Kristýna a Milena JOHNOVÁ. (ed.). Zavádění standardů kvality sociálních služeb.
-
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Triton, 2003, 223 s. ISBN8072543296..
-
KOŘÍNKOVÁ, Dana, JOHNOVÁ, Milena, STRNAD, Jan. Analýza ústavní a ochranné výchovy vykonávané v pobytových sociálních službách z hlediska transformace sociálních služeb. Praha: MPSV, 2013..
-
MALÍKOVÁ Eva. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních.Praha: Grada, 2011..
-
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2., rozšířené a přepracované vydání. Praha: Slon, 1999..
-
TOMEŠ, Igor a Kristina KOLDINSKÁ. Sociální právo Evropské unie. 1. vyd. Praha: C.H.Beck,2003, xvii, s. 105-106..
|