Course: Didactic diagnostics of the student

« Back
Course title Didactic diagnostics of the student
Course code KPG/UDD@
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Master
Year of study 1
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
  • Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
After completing the course, students should be able to: - explain the place of pedagogical diagnostics in teaching management, - define and justify the phenomenon under study in connection with education, - describe individual methods of pedagogical diagnostics, - appropriately choose a method in accordance with the diagnosed problem, - administer and apply diagnostic methods (tools, techniques), - prepare a simple diagnostic project.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • BEDNÁŘOVÁ, J. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2010. ISBN: 978-80-251-2569-4..
  • BEDNÁŘOVÁ, J., V. ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2008..
  • Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton.
  • DITRICH, P. Pedagogicko - psychologická diagnostika. Jinočany: H a H, 1993. ISBN 80-85467-06-2..
  • DRTILOVÁ, J., F. KOUKOLÍK. Odlišné dítě. 2. přeprac. vyd. Praha: Vyšehrad, 1993. ISBN 80-7021-097-4..
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Diagnostika a práce se skupinou: manuál diagnostiky a intervencí pro práci se skupinou. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009. ISBN: 978-80-7372-562-4..
  • Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha.
  • JANDERKOVÁ, D. (2009). Pedagogická diagnostika. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita.
  • JOHNSON, B., L. B. CHRISTENSEN. Educational research : quantitative, qualitative, and mixed approaches. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2010..
  • Kolektiv autorů:. Pedagogická intervence u žáků-výklad. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5..
  • LEIGHTON, J. P., M. J. GIERL. Cognitive Diagnostic Assessment for Education. Cambridge, 2007..
  • MERTIN, V. KREJČÍŘOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáků. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0..
  • MERTIN, V. L. KREJČÍŘOVÁ. Problémy s chováním ve škole-jak na ně. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7478026-4..
  • Musilová, M. (2011). Pedagogická diagnostika: teorie a její reflexe v praxi.
  • Musilová, M. (2003). Případová studia jako součást pedagogické praxe.. Olomouc: UP,PdF.
  • ONDRÁČEK, P. (2001). Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce.. Pardubice.
  • Zelinková, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Praha: Portál.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Preventive Health Subjects for Secondary and Post-Secondary Vocational Schools (NA25) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer