Course: Exercises for pedagogical communication

« Back
Course title Exercises for pedagogical communication
Course code KPG/UCK@
Organizational form of instruction Exercise
Level of course Master
Year of study 1
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
After completing the course, students should be able to: - explain the concepts of communication, social communication, - specify individual types of communication, - characterize pedagogical communication, - clarify the specifics and principles of pedagogical communication, - analyze the necessary communicative skills of a teacher, - describe specific manifestations of verbal and non-verbal communication in teaching, - specify the requirements for effective conduct of conversation, dialogue and discussion, while paying attention to the principles of ethically appropriate communication with a partner, - analyze paralinguistic means of communication, - list and analyze barriers and critical situations in pedagogical communication and suggest options for their solution or minimization, - characterize the specifics of using media for social, but especially pedagogical communication, - apply theoretical knowledge when solving model situations.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • BABANOVÁ, A. Dvanáct ověřených metod pro rozvoj kolegiální spolupráce: podpora rovnosti a rozmanitosti ve vzdělávání. 2. vyd. Praha: Gender Studies, o.p.s., 2020. ISBN 978-80-86520-56-8..
  • Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
  • Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci.. Brno.
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Komunikace. Opava: Optys, 2008. ISBN 978-80-85819-68-7..
  • KOPECKÝ, K., SZOTKOWSKI, R., DOBEŠOVÁ, P. Riziková komunikace a seznamování českých dětí v kyberprostoru. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021. 111 stran. ISBN 978-80-244-5914-1. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/rizikova-komunikace-a-seznamovani-ceskych-deti-v-kyberprostoru-10474..
  • KROBOTOVÁ, M. (2005). Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Tajemství úspěšného jednání.. Praha.
  • LEŠKO, L. Náhled do sociální komunikace. Brno: Tribun EU, 2008. ISBN 978-80-7399-466-2..
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno.
  • MĚCHUROVÁ, A. (1992). Jak dobře mluvit a úspěšně jednat.. Praha: MAGNET PRESS.
  • Mikuláštík, M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada.
  • NELEŠOVSKÁ, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
  • PODGORECKI, J. (1999). Jak se lépe dorozumíme.. Ostrava.
  • Provázková Stolinská, D. Komunikace učitele v prostředí české primární školy. Olomouc. 2021.
  • SCHNEIDEROVÁ, A., SCHNEIDER, M. Komunikační dovednosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-268-2..
  • SMETÁČKOVÁ, I. (Ed). Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o. p. s., 2006. ISBN 80-903331-5-X..
  • SVATOŠ, T. (2009). Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové.
  • ŠEĎOVÁ, K. Co víme o výukovém dialogu? Studia paedagogica, 2009, roč. 14, č. 2, s. 11-28. ISSN 1803-7437..
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Angažovanost žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogická orientace, 2010, roč. 20, č. 3, s. 24-48. ISSN 1211-4669..
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., MAKOVSKÁ, Z., ZOUNEK, J. Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogika, 2011, roč. 61, č. 1, s. 13-34. ISSN 0031-3815..
  • Vybíral, Z. (2003). Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Preventive Health Subjects for Secondary and Post-Secondary Vocational Schools (NA25) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer