Předmět: Teorie a metodika výchovy

« Zpět
Název předmětu Teorie a metodika výchovy
Kód předmětu KPG/TMV@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Antlová Adéla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Metodika výchovy. Tvorba metodiky výchovné práce. Specifika tvorby metodiky. Určování kritických bodů při tvorbě metodiky. Nástin metod výchovné činnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Studenti vysvětlí specifika výchovného působení učitele v 21. století. Uvědomují si význam osobnostní a sociální výchovy. Odhalují výchovné příležitosti v běžných situacích ze školního prostředí a využívají je k výchovnému formování žáků. Studenti s ohledem na pestrost výchovných metod vybírají vhodné metody s cílem řešení praktických výchovných situací. A dále zvažují možnosti (demonstrované konkrétními příklady prostředků), jak při řešení výchovných situací vést žáky k samostatnému řešení těchto situací. Studenti získají základní orientaci v tématu školní kázně, moci a autority učitele. Budou umět vyjmenovat příčiny nekázně, metody jejího zvládání, zdůvodnit význam pravidel ve škole a specifikovat práci s nimi atd. Studenti porozumí roli třídního učitele jako vychovatele a analyzují jeho úkoly v kontextu pedagogického vedení žáků.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Studenti s ISP - přednáška nepovinná, test prezenční (případně domluva s vyučujícím na náhradním řešení) Bližší informace týkající se požadavků naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmět.
Doporučená literatura
  • BENDL, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi.
  • BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L.Marek, 2001..
  • CURREN, R. A. Companion to the Philosophy of Education. Oxford: Wiley-Blackwell, 2003..
  • GÁLIKOVÁ-TOLLNAJOVÁ, S. Problém výchovy na prahu 21. storočia. Bratislava: IRIS, 2007..
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L., a kol. (2013). Problémy s chováním ve škole - jak na ně.
  • STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013..
  • STŘELEC, S. (ed.). (1998). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I.. Brno.
  • STŘELEC, S. (ed.). (2005). Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno.
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno. 2002.
  • SVOBODOVÁ, Z., PALOUŠ, R. . Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní