Předmět: Soudobé teorie vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Soudobé teorie vzdělávání
Kód předmětu KPG/STVZQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Soudobé teorie vzdělávání. Spiritualistické teorie, personalistické teorie, kognitivně-psychologické teorie, technologické teorie, sociokognitivní teorie, sociální teorie a akademické teorie. Subjektivita a implicitní teorie. Konstruktivistické teorie. Póly reflexe výchovy. Subjekt a objekt vzdělávání. Interakce mezi teorií a subjektivním konceptem výchovy. Edukace jako kognitivní proces. Edukace jako formativní proces.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " Mít představu o pluralitě teorií vzdělání a vzdělávání a o diskursech, v nichž se ustavily, s porozuměním vyložit podstatu těch nejvýznamnějších " analyzovat a interpretovat základní vzdělávací koncepce " objasnit vztahy existující mezi vzdělávací teorií, subjektivitou učitele, ideovými, historickými a socio-politickými kontexty oné teorie " na příkladech jednotl. teorií charakterizovat edukaci jako kognitivní a formativní proces " s porozuměním vytvářet průniky mezi teorií a praxí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Kolokvium (test) Kontaktní výuka Samostudium - příprava na test Samostudium - příprava a na cvičení, seminář Závěrečný test
Doporučená literatura
  • BARKLEY, ELIZABETH F., CROSS, K. PATRICIA, & MAJOR, CLAIRE H. Collaborative learning techniques: A handbook for college faculty. San Francisco: Jossey-Bass PublishersDaugherty, 2005.
  • BERTRAND, J. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • Bertrand, Y. (2003). Contemporary theories and practice in education. Madison (Wisconsin): Atwood Publishing.
  • BRUNER, J. Vzdělávací proces. Praha: SPN.
  • CHUDÝ, Š. a kol. The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theories since 1989. Brno: Paido, 2013..
  • JANÍK, T., PEŠKOVÁ, K. et al. Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům. Brno: Masarykova univerzita. 2013..
  • KLAFKI, W. Studie k teorii vzdělání a didaktice. Praha: SPN, 1967..
  • SKALKOVÁ, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby.. Brno: Paido.
  • STEVEN R., & LEWOLT, BRUCE. Getting A's: Secrets expert learners use to get straight A's (2nd ed.). Camarillo, CA: BrainX, 2004..
  • STROUHAL, M. (ed.). Učit se být učitelem. K vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha: Karolinum 2016..
  • STROUHAL, M.; ŠTECH, S. (eds.). Vzdělání a dnešek. Praha: Karolinum 2016..
  • STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.
  • TOBIN, K. (ed.):. The Practice of Constructivism in Science Education, Hillsdale - New Jersey : Lawrence Erbaum Associates, 1994..
  • TUPÝ. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2014..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní