Předmět: Sociální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Sociální pedagogika
Kód předmětu KPG/SPMK
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vývoj sociálně-pedagogického myšlení do 19. století. Vznik sociální pedagogiky jako vědy, její předmět, současné pojetí. Vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Socializace osobnosti a výchova. Přirozené prostředí výchovy, institucionální prostředí výchovy a jejich sociální aspekty. Sociální deviace v rodinném, lokálním a vrstevnickém prostředí. Prevence sociálních deviací. Specifické programy primární prevence drogových závislostí v edukačním prostředí škol.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti si vytvoří soubor vědomostí o vlivu prostředí ve výchově, o jeho organizování ve smyslu utváření výchovně hodnotných podnětů podle individuálních potřeb jednotlivců a kompenzování nevhodných vlivů v souladu se sociálně integrační pomocí. Naučí se diagnostickým a vybraným terapeutickým postupům v oblasti sociálních deviací, jakož i jejich prevenci.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zpracování eseje v rozsahu 3 normostran na některé ze sociálněpedagogických témat.
Doporučená literatura
  • Aktuální znění zákona o rodině, zákona o sociálně-právní ochraně dětí a zákona o ústavní a ochranné výchově dětí ve školských zařízeních..
  • Úmluva o právech dítěte..
  • BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorium (nejen) o právech dítěte se třetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
  • HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULAYOVÁ, T. (2001). Sociálna pedagogika a sociálna práca. 2. vyd.. Banská Bystrica.
  • KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky.. Olomouc.
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. (2001). Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky.. Brno: Paido.
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. aj. (2001). Člověk-prostředí-výchova. K otázkám sociální pedagogiky.. Brno.
  • KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha.
  • MAREŠ, J. (2002). Sociální opora u dětí a dospívajících II.. Hradec Králové.
  • Mühlpachr, P. (2004). Gerontopedagogika. Brno : MU.
  • NĚMEC, J. a kol. (2002). Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času.. Brno: Paido.
  • NĚMEC, J. aj. (2002). Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium.. Brno.
  • Pavla Andrysová, Jana Martincová a kol. Profesní kontext sociální pedagogiky: Motivace studentů k výkonu..
  • PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada..
  • PRŮCHA, J. (2001). Multikulturní výchova.. Praha.
  • ŠPIČÁK, J. (1994). Prostředí z pohledu sociální pedagogiky.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr