Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
<LI> 1. Sociální patologie. Norma a řád ve společnosti. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Systém sociální kontroly v naší společnosti (vnější - vnitřní, formální - neformální). Anomie společnosti. <LI> 2. Sociální deviace - vymezení, klasifikace. Konformita vs. deviace. Vývoj tradičních pohledů na deviantní chování. Kulturní relativismus a soudobý relativistický přístup k sociální deviaci. Teorie etiketizace. <LI> 3. Teorie deviace. Etiologie deviantního chování. Specifické formy deviace (rizikové chování, poruchy chování, patologické závislosti). <LI> 4. Prevence - vymezení, stupně. Související pojmy: intervence, reedukace, resocializace, terapie, represe ad. Prevence ve škole, Minimální preventivní program, funkce metodika prevence a výchovného poradce. Spolupráce s odbornými zařízeními (poradenskými, diagnostickými, volnočasovými atd.). <LI> 5. Odborná podpora a poradenství. Pedagogicko-psychologický poradenský systém - školní poradenské pracoviště (školní metodik prevence, výchovný poradce, školní psycholog, školní speciální pedagog, školní sociální pedagog), školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně-pedagogické centrum, středisko výchovné péče). <LI> 6. Pedagog a jeho kompetence k prevenci a intervenci rizikového chování (diagnostická, poradenská, informační, konzultační, koordinační). <LI> 7. Delikvence a kriminalita mladistvých. Vymezení, etiologie, formy. Společenské a právní ukotvení. Prevence, intervence. <LI> 8. Záškoláctví jako specifický jev školního prostředí. Vymezení, klasifikace, etiologie, intervence, prevence. Legislativa k problematice. <LI> 9. Agrese a šikana mezi dětmi. Vymezení, klasifikace, etiologie, aktéři. Znaky pro rozpoznání šikany, zásady řešení šikany, možnosti předcházení ve školním prostředí. Kyberšikana jako specifická forma šikany. <LI> 10. Drogy a drogová závislost jako hrozba v životě jedince (dítěte). Příčiny experimentování s návykovými látkami, riziko vzniku drogové závislosti. Analýza problému ve vztahu k dospívajícím. Prevence, odborná pomoc.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozvinout u studentů teoretické znalosti i praktické kompetence v problematice sociálních patologií, pochopit aspekty podmiňující vznik a rozvoj deviantního chování a teorie osvětlující možnou etiologii deviace. Má rovněž posílit potřebné kompetence budoucího pedagoga ve vztahu k rizikovým formám chování dětí školního věku a dalších cílových skupin, jejich diagnostice, řešení a prevenci.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: <LI> Vymezit podstatu sociální patologie, chápat smysl norem a řádu ve společnosti a poslání institutu sociální kontroly. <LI> Vymezit podstatu sociální deviace, znát teorie deviace a etiologii v kontextu soudobé společnosti. <LI> Chápat podstatu prevence deviace a její role ve formování osobnosti jedince. <LI> Uvědomovat si role a kompetence pedagogů a dalších odborných pracovníků k rizikovému chování dětí a dospívajících. <LI> Znát podstatu, etiologii a projevy vybraných forem rizikového chování (ve vztahu k dětem školního věku). <LI> Odborně uchopit a analyzovat konkrétní případ rizikového chování a navrhnout možná odborná opatření.
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro zapsání předmětu je splnění předmětů prvního ročníku, především úvodu do sociální pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
<LI> Semestrální práce: Kasuistika konkrétního případu dítěte s projevy rizikového chování <LI> Samostudium: Příprava na zkoušku <LI> Písemná zkouška: Ověření odborné orientace v problematice předmětu
|
Doporučená literatura
|
-
Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí ? příručka o efektivní školní drogové prevenci. Praha: Úřad vlády ČR. 2005.
-
BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
-
ČECH, T.; HORMANDLOVÁ, T. Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020..
-
ČECH, T. (2011). Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol. Brno: Masarykova univerzita.
-
ČECH, T. Škola a soc. pat. symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD. 2002.
-
DANĚK, J.; ŠMÍDA, J. a kol. (2024). Metodika práce pro sociální pedagogy. Olomouc: Asociace sociálních pedagogů, Univerzita Palackého v Olomouci.
-
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada. 2014.
-
HRČKA, M. Sociální deviace. Praha: Slon. 2001.
-
HRONCOVÁ, J.; KRAUS, B. aj. Sociálna patológia pre sociálnych pracovníkov a pedagógov. Banská Bystrica : Pdf UMB, 2006,.
-
JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích.. Praha.
-
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. 2011.
-
LABÁTH, V. a kol. (2001). Riziková mládež.. Praha.
-
MARTÍNEK, Z. (2009). Agresivita a kriminalita školní mládeže.. Praha: Grada.
-
MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8..
-
NEŠPOR, K. (2000). Návykové chování a závislost. Současné poznatky a perspektivy léčby. Praha.
-
ONDREJKOVIČ, P. (2001). Sociálna patológia. Bratislava: Veda.
-
ŠMÍDA, J.; ČECH, T.; HORMANDLOVÁ, T.; JŮVOVÁ, A. (2024). Sociální pedagog a jeho role v kontextu potřeb základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
|