Předmět: Seminář ze sociologie rodiny a výchovy

« Zpět
Název předmětu Seminář ze sociologie rodiny a výchovy
Kód předmětu KPG/SGR@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Nováková Zdenka, JUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka v rámci seminářů bude zaměřena na následující témata: 1. Sociologie jako "multiparadigmatická" věda aneb "Proč není jen jedna, univerzální sociologická teorie a proč může mít jeden pojem více různých významů." 2. Sociální jednání aneb "Proč lidé dělají to, co dělají" 3. Sociální instituce a jejich význam pro život ve společnosti - rodina jako typická sociální instituce. 4. Kultura - důležité kategorie (kultura a kulturní rozdíly, enkulturace a akulturace, specifika rodiny dané kulturou) 5. Socializace aneb "Jak sociologové hovoří o výchově a vzdělávání a čeho si všímají" (výchovy nemusí být vždycky v zájmu jedince) 6. Rodina jako sociální skupina, kde probíhá socializace, její struktura a dynamika a jak je zkoumat. 7. Autorita nejen učitele z pohledu sociologických teorií - moc jako významná kategorie sociologie. 8. Výchova a gender - specifická optika genderových teorií na výchovu a socializaci. 9. Proměny rodiny jako sociální instituce, tradiční rodina jako realita a jako teoretická konstrukce v diskusích o právu na manželství pro všechny.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu sociologie rodiny je: a) Vybavit studenta aktivní znalostí základních kategorií sociologie jako vědy o sociální povaze lidské existence a to na úrovni analýzy, syntézy, hodnotícího posouzení a aplikace. Uvedené kategorie zaměřené na popis sociálního jednání člověka, jeho prostředí, institucí či norem s přihlédnutím k rodině jako klíčové instituce a sociální skupině. Uvedené osvojené kategorie by měly být v průběhu následujícího studia součástí teoretické základny, na kterou jsou navázány obsahy dalších předmětů. b) Prezentovat studentovi základní schémata a pravidla "tzv. sociologického myšlení", jako specifické optiky a způsobu uvažování o sociální povaze lidské existence, struktuře společnosti a vybraných sociálních jevech. Uvedené sociologické myšlení jako nehodnotící, chápající přístup omezuje možnost vzniku u udržování předsudků a stereotypů, rozvíjí tolerantní přístup k odlišnosti. c) Prosřednictvím samostudia odborných textů rozvíjet dovednost orientovat se v odborných textech. d) Prostřednictvím diskusí v rámci seminářů rozvíjet komunikativní schopnosti, včetně dovednosti vedení diskusí a argumentací.
Po absolvování předmětu bude student schopen: - aktivně používat vybraný soubor sociologických kategorií - na základě vlastního hodnotícího posouzení vytvořit návrh vlastní definice těchto sociologických kategorií - popsat a objasnit vztahy mezi těmito kategoriemi v rámci vztahového pojetí sociální reality. - argumentovat vlastní interpretaci a definici vybraných sociologických kategorií.
Předpoklady
Předmět nevyžaduje žádné specifické předpoklady pro zápis nad rámec absolutoria státní maturity a požadavků příjímacího řízení.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

- aktivní zapojení do prezenční výuky (diskuse, argumentace) - příprava na semináře na základě průběžných úkolů zadaných v LMS MOODLE - účast v seminářích předpokládá přípravu v rámci samostudia, příprava na semináře - zápočtový test, v rámci testu prokáže student znalost prostřednictvím schopnosti analyzovat konkrétní sociální jevy či fakty prostřednictvím osvojené odborné terminologie a vybraných teorií. V případě ISP studenta je povinnost studenta nahradit neúčast (požadavek na 30% účast) prostřednictvím zpracování písemných výstupů dle zadání vyučujícího.
Doporučená literatura
  • De Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny.. Praha.
  • Duby Georges. (2003). Rytíř, žena a kněz : manželství ve Francii v době feudalismu. Praha.
  • Giddens, A. (2000). Sociologie. Praha: Argo.
  • Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
  • Možný, I. (2002). Sociologie rodiny. Praha: SLON.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní