Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Nováková Zdenka, JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka v rámci seminářů bude zaměřena na následující témata: 1. Sociologie jako "multiparadigmatická" věda aneb "Proč není jen jedna, univerzální sociologická teorie a proč může mít jeden pojem více různých významů." 2. Sociální jednání aneb "Proč lidé dělají to, co dělají" 3. Sociální instituce a jejich význam pro život ve společnosti - rodina jako typická sociální instituce. 4. Kultura - důležité kategorie (kultura a kulturní rozdíly, enkulturace a akulturace, specifika rodiny dané kulturou) 5. Socializace aneb "Jak sociologové hovoří o výchově a vzdělávání a čeho si všímají" (výchovy nemusí být vždycky v zájmu jedince) 6. Rodina jako sociální skupina, kde probíhá socializace, její struktura a dynamika a jak je zkoumat. 7. Autorita nejen učitele z pohledu sociologických teorií - moc jako významná kategorie sociologie. 8. Výchova a gender - specifická optika genderových teorií na výchovu a socializaci. 9. Proměny rodiny jako sociální instituce, tradiční rodina jako realita a jako teoretická konstrukce v diskusích o právu na manželství pro všechny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu sociologie rodiny je: a) Vybavit studenta aktivní znalostí základních kategorií sociologie jako vědy o sociální povaze lidské existence a to na úrovni analýzy, syntézy, hodnotícího posouzení a aplikace. Uvedené kategorie zaměřené na popis sociálního jednání člověka, jeho prostředí, institucí či norem s přihlédnutím k rodině jako klíčové instituce a sociální skupině. Uvedené osvojené kategorie by měly být v průběhu následujícího studia součástí teoretické základny, na kterou jsou navázány obsahy dalších předmětů. b) Prezentovat studentovi základní schémata a pravidla "tzv. sociologického myšlení", jako specifické optiky a způsobu uvažování o sociální povaze lidské existence, struktuře společnosti a vybraných sociálních jevech. Uvedené sociologické myšlení jako nehodnotící, chápající přístup omezuje možnost vzniku u udržování předsudků a stereotypů, rozvíjí tolerantní přístup k odlišnosti. c) Prosřednictvím samostudia odborných textů rozvíjet dovednost orientovat se v odborných textech. d) Prostřednictvím diskusí v rámci seminářů rozvíjet komunikativní schopnosti, včetně dovednosti vedení diskusí a argumentací.
Po absolvování předmětu bude student schopen: - aktivně používat vybraný soubor sociologických kategorií - na základě vlastního hodnotícího posouzení vytvořit návrh vlastní definice těchto sociologických kategorií - popsat a objasnit vztahy mezi těmito kategoriemi v rámci vztahového pojetí sociální reality. - argumentovat vlastní interpretaci a definici vybraných sociologických kategorií.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje žádné specifické předpoklady pro zápis nad rámec absolutoria státní maturity a požadavků příjímacího řízení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
- aktivní zapojení do prezenční výuky (diskuse, argumentace) - příprava na semináře na základě průběžných úkolů zadaných v LMS MOODLE - účast v seminářích předpokládá přípravu v rámci samostudia, příprava na semináře - zápočtový test, v rámci testu prokáže student znalost prostřednictvím schopnosti analyzovat konkrétní sociální jevy či fakty prostřednictvím osvojené odborné terminologie a vybraných teorií. V případě ISP studenta je povinnost studenta nahradit neúčast (požadavek na 30% účast) prostřednictvím zpracování písemných výstupů dle zadání vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
De Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny.. Praha.
-
Duby Georges. (2003). Rytíř, žena a kněz : manželství ve Francii v době feudalismu. Praha.
-
Giddens, A. (2000). Sociologie. Praha: Argo.
-
Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
-
Možný, I. (2002). Sociologie rodiny. Praha: SLON.
|