Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení odborných pojmů ( dítě, mládež, rizikové formy chování, sociální služba, zřizovatel, poskytovatel, uživatel, SKSS). Vývoj sociálních služeb pro děti a mládež po roce 1989 v České republice. Typologie sociálních služeb pro děti a mládež ( návaznost na komunitní plánování sociálních služeb v krajích, obcích). Charakteristika služeb sociální péče pro děti a mládež (osobní asistence, pečovatelská služba, odlehčovací služby, denní stacionáře, týdenní stacionáře, průvodcovské a předčitatelské služby, domovy pro osoby se zdravotním postižením). Kategorie služeb sociální prevence pro děti a mládež ( raná péče, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, terénní programy, telefonická krizová intervence, tlumočnické služby). Odborné sociální poradenství. Individuální plánování. Legislativní ukotvení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vymezit základní pojmy z oblasti sociálních služeb, popsat vývoj sociálních služeb pro děti a mládež u nás, objasnit principy komunitního plánování sociálních služeb, charakterizovat služby sociální péče, prevence a poradenství pro děti a mládež,definovat úskalí individuálního plánování,charakterizovat interdisciplinární spolupráci odborných týmů, aplikovat příslušnou legislativu v rámci práce s uživatelem sociální služby.
|
Předpoklady
|
Kontaktní výuka je zaměřena na klíčové problémy disciplíny. Teoretický základ studenti získávají samostudiem a zpracováním zadaných dílčích úkolů, cvičení a problémových otázek.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční forma: ústní (kolokvium), vytvoření seminární práce v rozsahu 9 normostran, samostudium- příprava na seminář. Kombinovaná forma: ústní (zkouška), účast na tutoriálech, studium odborné literatury, vytvoření seminární práce v rozsahu 9 normostran, samostudium- příprava na kolokvium. Pro studenty (prezenční studium) ISP- minimální účast na výuce 50%.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNÁŘOVÁ, Zdena a Lubomír PELECH. Sociální práce na ulici - streetwork. Brno: Doplněk, 2000..
-
ČAMSKÝ, P., J. SEMBDNER a D. KRUTILOVÁ. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 2011..
-
https://www.mpsv.cz/. Komunitní plánování sociálních služeb..
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005.
-
Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů..
-
Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů..
-
Zákon č. 104/1991 Sb. o Úmluvě o právech dítěte. Zákon č. 104/1991 Sb. o Úmluvě o právech dítěte..
-
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů..
|