Předmět: Seminář z pedagogické diagnostiky

« Zpět
Název předmětu Seminář z pedagogické diagnostiky
Kód předmětu KPG/SDIQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Musilová Marcela, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogická diagnostika v systému pedagogiky. Základní pojmy. Diagnostický proces. Specifika pedagogické diagnostiky. Diagnostické kompetence učitele. Klasifikace diagnostických metod: Pozorování a techniky standardizovaného pozorování. Strukturální rozhovor. Dotazník. Anketa. Anamnéza. Kazuistika. Analýza dokumentů. Sociometrie. Autodiagnostika a autoreflexe v profesi. Diagnostika sociálního klimatu třídy a školy. Diagnostika žáka a dospělého v oblasti učení. Diagnostika chování žáka a dospělého. Diagnostika volného času žáka a dospělého. Diagnostika sociálního zázemí žáka a dospělého. Strategie a prognóza rozvoje žáka a dospělého. Pedagogická intervence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vysvětlit místo pedagogické diagnostiky při řízení výuky, vymezit a zdůvodnit zkoumaný jev v souvislosti s edukací, popsat jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, vhodně zvolit metodu v souladu s diagnostikovaným problémem, administrovat a aplikovat diagnostické metody (nástroje, techniky), zpracovat jednoduchý diagnostický projekt.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Kontaktní výuka Samostudium - příprava na zápočet Písemná příprava úkolu na zápočet
Doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2008). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.
  • Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton.
  • DITRICH, P. (1993). Pedagogicko-psychologická diagnostika.. Jinočany: HQH.
  • Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí.. Praha: Portál.
  • JANDERKOVÁ, D. (2009). Pedagogická diagnostika. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita.
  • JOHNSON, B., CHRISTENSEN, L. (2010). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches.. London: Sage.
  • Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
  • Musilová, M. (2011). Pedagogická diagnostika: teorie a její reflexe v praxi.
  • Musilová, M. (2003). Případová studia jako součást pedagogické praxe.. Olomouc: UP,PdF.
  • Musilová Marcela. (2015). Pedagogická diagnostika. Cvičebnice. Olomouc.
  • ONDRÁČEK, P. (2001). Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce.. Pardubice.
  • Zelinková, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní