Vyučující
|
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výchova a vzdělávání z hlediska základních sociologických paradigmat. Funkce výchovy z hlediska kritických a angažo?vaných sociologických teorií. Výchova a vzdělávání jako nástroj reprodukce a legitimizace sociálních nerovností. Nerovné přístupy ke vzdělávání. Rodina, vrstevnická skupina, školní třída jako prostředí ovlivňující život žáka. Volný čas jako projev životního způsobu v rámci sociální praxe jedince
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit současné pohledy na edukaci a volný čas z pohledu současné sociologie. Výchova (edukace) je studentům prezentována v širším sociologickém pojetí jako proces socializace (integrující jedince do společnosti, reprodukující sociální řád, legitimizující sociální nerovnosti, zajišťující sociální selekci a alokaci) z hlediska významných sociologických paradigmat a teorií. Důraz je kladen především na interpretaci kritických a angažovaných sociologických a pedagogických teorií výchovy a vzdělávání (odškolnění společnosti, teorie společenské reprodukce, deprivační teorie, anti-pedagogické teorie, genderové teorie). Dále bude pozornost věnována významným aktérům v rámci sociálního prostředí jedince, kteří ovlivňují průběh a výsledky jeho výchovy a trávení volného času. Problematika volného času je pak prezentována v souvislosti především s reprodukční teorie P. Bourdieua jako součást životního stylu/způsobu, projevem sociální praxe jedince a jeho prostředí v tzv. sociálním prostoru a to ve vztahu ke kategoriím habitus, ekonomických a kulturní kapitál.
Po absolvování předmětu bude student schopen: ? Vysvětlit výchovu (edukaci) z hlediska základních paradigmat a významných teorií současné sociologie ? Posoudit argumenty vybraných kritických sociologických teorií ve vztahu k důsledkům výchovy a vzdělávání pro reprodukce a legitimizaci sociálních nerovností ? Popsat a vysvětlit vliv rodiny, vrstevnické skupiny, subkultury na průběh a výsledky výchovy ? Vysvětit a obhájit způsob trávení volného času jako projevu životního způsob jako ukazatel příslušnostike konkrétní sociální třídě (na základě charakteristické distribuce ekonomického a kulturního kapitálu)
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Průběžné ověřování vyšších úrovní kognitivních cílů prostřednictvím argumen?to-va?ných výstupů a diskusí v rámci seminářů Ověření výstupů v rámci kolokvia v podobě skupinové rozpravy nad semestrální prací studentů.
|
Doporučená literatura
|
-
BOURDIEU, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge, MA: Harvard Press..
-
DOPITA, M. (2007). Pierre Bourdieu o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii. Olomouc: Univerzita Palackého..
-
DUMAZEDIER, J., & RYBÁČKOVÁ, V. (1966). Volný čas.Sociologický Časopis/Czech Sociological Review, (3), 443-447..
-
GIDDENS, A. (1991). Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Stanford University Press..
-
KUBÁTOVÁ, H. (2010). Sociologie životního způsobu. Grada Publishing,.
-
PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích 20. století. Praha: Karolinum..
-
ŠAFR, J., & PATOČKOVÁ, V. (2010). Trávení volného času v České republice ve srovnání s evropskými zeměmi. Naše společnost, 8(2), 21-27..
|