Předmět: Theory of teaching and learning

« Zpět
Název předmětu Theory of teaching and learning
Kód předmětu KPG/QTTL@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Aims: At the end of the course students should be able to: " describe general didactics as a scientific discipline and as a teacher tool, " explain the importance of the main / system-forming elements of teaching in the context of society life; " clarify the specifics of individual categories of general didactics and be able to recognize them in the teaching process, " distinguish factors influencing the course of education and pupil's learning according to the possibility of their influence by the teacher / school, " describe the structure and content of individual parts of valid school curriculum documents, " explain the interconnection of designing / planning, implementation and evaluation of learning outcomes in terms of teaching effectiveness; " clarify the basic procedures in designing teaching with emphasis on the importance of pupil motivation; " in the context of current Czech school practice and legislation, explain the functions, types and possibilities of assessing the outcome of teaching.
General didactics as a scientific discipline. Didactic triangle. Pupil. Personality, competence of self-reflection and self-improvement of the teacher. Educational communication and interaction in education. Motivation in education. Teaching objectives (taxonomy, characteristics), curriculum, teaching tasks (taxonomy, formulation, assessment of a set of teaching tasks), methods and organizational forms of teaching supporting the activity of students in teaching, material didactic resources. Didactic principles. Valid curricular documents. Design, implementation and evaluation of teaching results
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Kalhous, Z. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • OBST, O. Řízení výuky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): English Language for Education (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): English Language for Education (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): English Language for Education (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní