Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, Mgr. Ph.D., LL.M.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. Fáze kvantitativního výzkumu. Formulace problému empirického výzkumu. Hypotézy a pravidla pro jejich formulaci. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Plánování a příprava projektu empirického výzkumu. Charakteristiky polohy (střední hodnoty). Míry variability. Metody grafického zobrazování dat. Normální rozdělení a jeho vlastnosti. Vybrané statistické metody používaných při testování hypotéz. Aplikace základních výzkumných metod a technik v podmínkách předškolní pedagogiky. Aplikace vybraných statistických metod používaných při testování hypotéz. Fáze kvalitativního výzkumu. Vybrané designy kvalitativního výzkumu. Vyhledávání zdrojů informací. Vyhodnocení a interpretace kvantitativních a kvalitativních výzkumných data. Etika výzkumné práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 26 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vysvětlit a popsat rozdíly mezi kvantitativně a kvalitativně orientovanými výzkumy, formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, vytvořit postup kvantitativního výzkumu, vyjmenovat a charakterizovat úrovně měření v pedagogickém výzkumu, navrhnout projekt empirického výzkumu, aplikovat základní výzkumné metody a techniky v podmínkách předškolní pedagogiky, používat vybrané statistické metody využívané při testování hypotéz, vyhledat optimální zdroje informací, popsat a charakterizovat kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, vysvětlit a popsat rozdíly ve vybraných designech kvalitativního výzkumu, vyhodnotit a interpretovat kvantitativní a kvalitativní výzkumná data, popsat a charakterizovat etiku výzkumné práce.
Student umí aplikovat základní výzkumné metody a postupy v podmínkách předškolní výchovy. Metody sběru dat v empirickém výzkumu (dotazník, rozhovor). Základní postupy používajé při vyhodnocování výzkumných dat (tabulky četností, kontingenční tabulky, statistické texty významnosti).
|
Předpoklady
|
Základní znalosti metodologie, matematiky a statistiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Vypracovat projekt fiktivního pedagogického výzkumu v oblasti předškolní pedagogiky (včetně statistického vyhodnocení fiktivních výsledků).
|
Doporučená literatura
|
-
Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum.
-
Gavora, P., Jůva, V., & Hlavatá, V. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
-
Gulová, L., & Šíp, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada.
-
Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
-
Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
-
HOY, K. Wayne. (2010). Quantitative Research in Education: A Primer. USA: SAGE.
-
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
-
LICHTMAN, Marilyn. (2013). Qualitative Research in Education: A User's Guide. USA: SAGE.
-
Maňák, J., Švec, Š., & Švec, V. (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Masarykova univerzita.
-
Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing.
-
Skutil, M. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
-
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
|