Předmět: Výzkumné aktivity v MŠ

« Zpět
Název předmětu Výzkumné aktivity v MŠ
Kód předmětu KPG/PVAQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kropáč Jiří, Mgr. Ph.D., LL.M.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. Fáze kvantitativního výzkumu. Formulace problému empirického výzkumu. Hypotézy a pravidla pro jejich formulaci. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Plánování a příprava projektu empirického výzkumu. Charakteristiky polohy (střední hodnoty). Míry variability. Metody grafického zobrazování dat. Normální rozdělení a jeho vlastnosti. Vybrané statistické metody používaných při testování hypotéz. Aplikace základních výzkumných metod a technik v podmínkách předškolní pedagogiky. Aplikace vybraných statistických metod používaných při testování hypotéz. Fáze kvalitativního výzkumu. Vybrané designy kvalitativního výzkumu. Vyhledávání zdrojů informací. Vyhodnocení a interpretace kvantitativních a kvalitativních výzkumných data. Etika výzkumné práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zápočet - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 26 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vysvětlit a popsat rozdíly mezi kvantitativně a kvalitativně orientovanými výzkumy, formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, vytvořit postup kvantitativního výzkumu, vyjmenovat a charakterizovat úrovně měření v pedagogickém výzkumu, navrhnout projekt empirického výzkumu, aplikovat základní výzkumné metody a techniky v podmínkách předškolní pedagogiky, používat vybrané statistické metody využívané při testování hypotéz, vyhledat optimální zdroje informací, popsat a charakterizovat kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, vysvětlit a popsat rozdíly ve vybraných designech kvalitativního výzkumu, vyhodnotit a interpretovat kvantitativní a kvalitativní výzkumná data, popsat a charakterizovat etiku výzkumné práce.
Student umí aplikovat základní výzkumné metody a postupy v podmínkách předškolní výchovy. Metody sběru dat v empirickém výzkumu (dotazník, rozhovor). Základní postupy používajé při vyhodnocování výzkumných dat (tabulky četností, kontingenční tabulky, statistické texty významnosti).
Předpoklady
Základní znalosti metodologie, matematiky a statistiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Vypracovat projekt fiktivního pedagogického výzkumu v oblasti předškolní pedagogiky (včetně statistického vyhodnocení fiktivních výsledků).
Doporučená literatura
  • Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum.
  • Gavora, P., Jůva, V., & Hlavatá, V. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  • Gulová, L., & Šíp, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada.
  • Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
  • Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
  • HOY, K. Wayne. (2010). Quantitative Research in Education: A Primer. USA: SAGE.
  • Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
  • LICHTMAN, Marilyn. (2013). Qualitative Research in Education: A User's Guide. USA: SAGE.
  • Maňák, J., Švec, Š., & Švec, V. (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Masarykova univerzita.
  • Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing.
  • Skutil, M. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
  • Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr