Název předmětu | Obecná pedagogika 2/General Education Science 2 |
---|---|
Kód předmětu | KPG/PT2@ |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Dějiny výchovy z pohledu proměny vztahu "společnost a výchova". Historický kontext výchovy - Antický ideál výchovy - paideia, agogé, člověka jako zoon politikon. Středověká koncepce vzdělávání - educatio x erruditio, člověka jako imago Dei, výchova a vzdělávání v období renesance, výchova jako součást obecné nápravy věcí lidských (J.A.Komenský), osvícenecké pojetí výchovy - Bildung, člověk jako Animal Rationale. Proměny školské soustavy v českých zemích. Proměny vzdělávání učitelů. Filosofický a teoretický kontext výchovy - Významné osobnosti a teorie výchovy - jejich reflexe v současných edukačních soustavách. Soudobé teorie vzdělávání - personalistické teorie, sociální teorie a akademické teorie. Subjektivita a implicitní teorie. Póly reflexe výchovy. Subjekt a objekt výchovy a vzdělávání, pedeutologické teorie, efekty výchovy a vzdělávání pro jednotlivce a společnost. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmět.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie výchovy a vzdělávání, - objasnit vztahy mezi výchovný a vzdělávací teorií a subjektivitou, - vysvětlit význam základních pedagogických teorií v kontextu implicitních teorií, - charakterizovat pedagogiku jako vědu o edukační realitě, - analyzovat a rekonstruovat základní vzdělávací koncepce v kontextu teorie učitelské profese (pedeutologie), - hodnotit (kriticky) a vytvářet průnik mezi pedagogickou teorií a praxí ve vztahu ke společnosti, - analyzovat pedagogické kategorie s ohledem na jejich historicko-pedagogickou zakotvenost v novověké pedagogické diskusi, - objasnit základní postuláty teorie výchovy v kontextu historicko-pedagogické diskuse - objasnit myšlenkovou strukturu jednotlivých dobových vzorců myšlení o výchově - antropologické představy o člověku, filosofické, sociologické a teologické definování cílů výchovy, názory na role učitele, - objasnit historické kořeny současných trendů ve výchově.
Navazuje na znalosti z předmětu Obecná pedagogika 1 |
Předpoklady |
Navazuje na znalosti z předmětu Obecná pedagogika 1.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška
Samostudium dle moodlu. ISP: - plnění úkolů v moodlu - závěrečný písemný test (prezenčně) |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Rekreologie - pedagogika volného času (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova pro vzdělávání maior (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ (2020) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019a) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |