Předmět: Obecná pedagogika 2/General Education Science 2

« Zpět
Název předmětu Obecná pedagogika 2/General Education Science 2
Kód předmětu KPG/PT2@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
  • Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Dějiny výchovy z pohledu proměny vztahu "společnost a výchova". Historický kontext výchovy - Antický ideál výchovy - paideia, agogé, člověka jako zoon politikon. Středověká koncepce vzdělávání - educatio x erruditio, člověka jako imago Dei, výchova a vzdělávání v období renesance, výchova jako součást obecné nápravy věcí lidských (J.A.Komenský), osvícenecké pojetí výchovy - Bildung, člověk jako Animal Rationale. Proměny školské soustavy v českých zemích. Proměny vzdělávání učitelů. Filosofický a teoretický kontext výchovy - Významné osobnosti a teorie výchovy - jejich reflexe v současných edukačních soustavách. Soudobé teorie vzdělávání - personalistické teorie, sociální teorie a akademické teorie. Subjektivita a implicitní teorie. Póly reflexe výchovy. Subjekt a objekt výchovy a vzdělávání, pedeutologické teorie, efekty výchovy a vzdělávání pro jednotlivce a společnost. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmět.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie výchovy a vzdělávání, - objasnit vztahy mezi výchovný a vzdělávací teorií a subjektivitou, - vysvětlit význam základních pedagogických teorií v kontextu implicitních teorií, - charakterizovat pedagogiku jako vědu o edukační realitě, - analyzovat a rekonstruovat základní vzdělávací koncepce v kontextu teorie učitelské profese (pedeutologie), - hodnotit (kriticky) a vytvářet průnik mezi pedagogickou teorií a praxí ve vztahu ke společnosti, - analyzovat pedagogické kategorie s ohledem na jejich historicko-pedagogickou zakotvenost v novověké pedagogické diskusi, - objasnit základní postuláty teorie výchovy v kontextu historicko-pedagogické diskuse - objasnit myšlenkovou strukturu jednotlivých dobových vzorců myšlení o výchově - antropologické představy o člověku, filosofické, sociologické a teologické definování cílů výchovy, názory na role učitele, - objasnit historické kořeny současných trendů ve výchově.
Navazuje na znalosti z předmětu Obecná pedagogika 1
Předpoklady
Navazuje na znalosti z předmětu Obecná pedagogika 1.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Samostudium dle moodlu. ISP: - plnění úkolů v moodlu - závěrečný písemný test (prezenčně)
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. (2008). Dějiny pedagogiky. Grada.
  • PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
  • STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Rekreologie - pedagogika volného času (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019a) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní