Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kocourková Vladimíra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět podává přehled sociálně patologických jevů a možností jejich prevence. 1. Základní pojmy problematiky. Prevence a její druhy. Funkce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky v oblasti prevence sociálně patologických jevů. Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období od roku 2009. Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. Minimální preventivní program, metodik prevence, výchovný poradce na základní škole. Funkce pedagogicko-psychologické poradny, další možnosti poradenství. 2. Prevence závislostí. 3. Prevence kriminality. 4. Prevence domácího násilí. 5. Prevence syndromu CAN a špatného zacházení s dětmi v rodinách. 6. Prevence dopravní nehodovosti 7. Prevence sebevražednosti. 8. Prevence sektářství a kultové závislosti. 9. Prevence nezaměstnanosti a bezdomovectví. 10. Prevence diskriminace a rasismu. 11. Prevence šikany, mobbingu a bossingu. Prevence kyberšikany, internetové bezpečí. 12. Přednáška metodika prevence na základní škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Prevence v rodině. Prevence ve výchovné a vzdělávací instituci. Dítě jako oběť ubližování. Povinnost profesionálních vzdělavatelů. Příčiny a projevy jednotlivých sociálně patologických jevů. Možnosti nápúravy. Cíle: Studenti získají vědomosti o morálním, fyzickém, psychickém a sociálním ohrožování dětí nežádoucími, sociálně patologickými jevy, zejména v souvislosti se syndromem CAN (týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte), jakož i o jejich diagnostikování a možnostech výchovně preventivní činnosti v mateřské škole a v rodině. A to ve vztahu k dětským právům, která dětem zajišťuje mazinárodní dokument Úmluva o právech dítěte a naše zákony a další právní normy.
Student bude po absolvování schopen použít nabyté teoretické poznatky a základní praktické dovednosti při své profese.
|
Předpoklady
|
Znalost základů sociální pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
75% docházka na výuku. Aktivní účast na seminářích - hodnocení aktivity studenta je součástí závěrečného hodnocení.
|
Doporučená literatura
|
-
(2006). Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy.. Praha.
-
(2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.. Praha: VUP.
-
BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorim (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
-
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing.
-
GJURIČOVÁ, Š. a kol. (2000). Podoby násilí v rodině. Praha : Vyšehrad.
-
JEDLIČKA, R., KLÍMA, P. KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích.. Praha.
-
KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování.. Praha.
-
Kraus,B., Hroncová, J. (2007). Sociální patologie. . Hradec Králové: Gaudeámus.
-
RAYNEROVÁ, C. (1995). Nenič své chytré tělo.. Praha.
-
ŠPECIÁNOVÁ, Š. (2003). Ochrana týraného a zneužívaného dítěte.. Praha.
-
VANÍČKOVÁ, E. (2004). Tělesné tresty dětí. Definice-Popis-Následky.. Praha.
-
WEISS, P. a kol. (2005). Sexuální zneužívání dětí.. Praha.
|