Vyučující
|
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Mach Martin, Mgr.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Probační a mediační služba, zákon č. 257/2000 Sb., o probační a mediační službě. Vznik a historický vývoj probační a mediační služby. Odborné činnosti, spolupracující instituce. Další činnosti probační a mediační služby v přípravném trestním řízení. Delikvence mládeže, zákon č. 218/2003 Sb. o soudnictví ve věcech mládeže, řízení vedené u dětí mladších 15 let, trestní řízení vedené proti mladistvému pachateli, probační a jiné programy pro mládež. Obecně prospěšné práce a trest domácího vězení jako alternativní sankce, charakteristika a výkon probačního dohledu. Probační dohled jako příklad dlouhodobé spolupráce s klientem. Parole, příprava podkladů pro podmíněné propuštění z výkonu trestu odnětí svobody, spolupráce probační a mediační služby a Vězeňské služby ČR, koncepce rozvoje vězeňství, inovativní programy zacházení s pachateli. Mediace jako obecná metoda řešení konfliktních situací a jako alternativní podoba naplnění trestní spravedlnosti. Mediace v praxi probační a mediační služby, principy, pravidla. Mediáto - role, úkoly, nástroje. Mediace - průběh, jednotlivé fáze, prostředky. Řešení sporů v místní komunitě, rodinná mediace, řešení konfliktů a sporů ve školní praxi. Kontaktní výuka je zaměřena na klíčové problémy disciplíny a na navigaci studujících k samostatné práci. Teoretický základ studenti získávají samostudiem a zpracováváním zadaných dílčích úkolů, cvičení a problémových otázek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . osvojit si základní poznatky o teoretických východiscích, principech a cílech uplatňování institutu probace a mediace . porozumět aktuálnímu stavu uplatňování alternativních řešení trestních věcí s akcentem na praxi . samostatně porozumět konkrétním kazuistikám . aplikovat trestní zákoník, trestní řád a zákon o probační a mediační službě v praktické rovině
|
Předpoklady
|
Znalost základních teoreticko-právních institutů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zpracování zadaného témutu, práce ve skupině, samostudium - příprava na zápočet. Další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE.
|
Doporučená literatura
|
-
BRUCKNEROVÁ, Eva. Postavení a úkoly Probační a mediační služby. Ostrava: Key Publishing, 2007..
-
DOLEŽELOVÁ, Martina a kol. Zákon o mediaci. Komentář. Praha: C. H. Beck, 2013.
-
HOLÁ, Lenka a Miluše HRNČIŘÍKOVÁ. Mimosoudní metody řešení sporů. Praha: Leges, 2017..
-
HOLÁ, Lenka. et al. Mediace a možnosti využití v praxi. Praha: Grada Publishing, 2013..
-
HOLÁ, Lenka. Mediace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2011..
-
CHOLENSKÝ, Robert. Praktický průvodce mediací: podle nové právní úpravy. Praha: Linde Praha, 2013..
-
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. 2.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073674076.
-
ŠČERBA, Filip. Alternativní tresty a opatření v nové právní úpravě. Praha: Leges, 2011..
-
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Facilitativní mediace: řešení konfliktu prostřednictvím mediátora. Praha: Portál, 2012..
-
ŠTERN, Pavel a kol. (eds.). Probace a mediace. Možnosti řešení trestných činů. Praha: Portál. 2010..
|