Předmět: Prevence rizikového chování v MŠ

« Zpět
Název předmětu Prevence rizikového chování v MŠ
Kód předmětu KPG/PRI@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Cibáková Dana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Sociální patologie - vymezení termínu. Norma a řád ve společnosti, normalita. Sociálně patologické jevy a soc. kontrola. Sociální deviace a konformita. Vymezení, stupně deviace. Teorie sociálních deviací, etiologie deviantního chování. Vymezení pojmu rizikové chování, porucha chování, patologická závislost jako formy deviace. Prevence. Vymezení, terminologie, stupně prevence a její systém v české společnosti. Primární prevence a její zásady. Tvorba preventivně-výchovné strategie školy - minimální preventivní program, školní vzdělávací program. Školní metodik prevence a jeho funkce. Systém odborné podpory a poradenství. Spolupráce mateřské školy s pedagogicko-psychologickou poradnou. Dokumenty k realizaci prevence. Strategie prevence rizikového chování u dětí a mládeže v resortu MŠMT, Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže, Metodický pokyn k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních ad. Legislativa k realizaci prevence s důrazem na předškolní vzdělávání. Tvorba preventivních programů v MŠ. Metody prevence rizikového chování, jejich využití, efektivita. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Prosociální výchova. Osobnostní rozvoj. Rodina a její role v prevenci rizikového chování. Spolupráce s rodinou v rámci preventivně-výchovné práce a rozvoje kompetencí dítěte předškolního věku.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly, - definovat a vymezit konkrétní formy rizikového chování, jejich etiologii a možnosti prevence, - orientovat se v systému pedagogicko-psychologického poradenství ve vazbě na možnou odbornou pomoc dítěti a jeho rodině, - znát podmínky a zásady realizace primární prevence, - koncipovat a metodicky připravit program primární prevence vybrané formy rizikového chování zacílený do prostředí MŠ

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Studenti se průběžně aktivně zapojují do aktivit v rámci seminářů (plní průběžné úkoly, analyzují a řeší modelové situace, diskutují nad odbornými problémy, reflektují prezentované preventivní programy apod.) Studenti jako praktický výstup z předmětu vypracují program primární prevence pro děti předškolního věku pro realizaci v mateřské škole, který bude zacílen na konkrétní projev rizikového chování (přidělen vyučujícím, koncept reflektován v rámci výuky ze strany spolužáků a vyučujícího).
Doporučená literatura
  • BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
  • ČECH, T. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717..
  • ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4..
  • ČECH, T.; HORMANDLOVÁ, T. Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020..
  • ČECH, T. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : Masarykova univerzita, 2005, s. 140-152. ISBN 80-210-3687-7..
  • Fischer, S., Škoda, J. (2014). Sociální patologie. Praha:Grada.
  • JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích.. Praha.
  • Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál..
  • MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8..
  • MICHALOVÁ, Z. Předškolák s problémovým chováním. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0182-3..
  • MIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: UK, 2012..
  • Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013-2018. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013-2018..
  • Nešpor, K. (2018). Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál.
  • SVOBODA, J. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0603-3..
  • SVOBODA, M. (ED.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008.ISBN 978-80-7367-414.
  • VANÍČKOVÁ, E. Násilí v rodině - Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha: Karolinum, 1993..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní