Vyučující
|
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Mach Martin, Mgr.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní pojmy z oblasti dětských práv, vývoj postavení dítěte ve společnosti, historie a vývoj boje za dětská práva. Základní právní dokumenty v oblasti dětských práv. Organizace a orgány angažující se v problematice dětských práv. Úmluva o právech dítěte, její obsah. Výbor pro dětská práva OSN -zprávy o stavu a plnění dětských práv v České republice. Trestné činy na dětech - sexuální zneužívání, dětská pornografie a dětská prostituce. Syndrom CAN. Porušování dětských práv - alkoholismus a jiné závislosti u dětí a jejich rodičů, dětská práce, vykořisťování dětí, otroctví, zanedbávání školní docházky, děti ve válce, dětští vojáci. Porušování dětských práv - diskriminace, intolerance, rasová nesnášenlivost, xenofobie, negativní postoje vůči odlišným jedincům. Společensky škodlivé jednání vůči dětem - agresivita, šikana, týrání dětí. Náhradní rodinná péče jako řešení problému porušování práv dítěte v rodině. Funkce orgánu sociálně-právní ochrany dětí. Světové problémy týkající se dětí, zdravotnická péče, úloha UNICEF a WHO v řešení globálních problémů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . orientovat se v základních pojmech a institutech z oblasti dětských práv . aplikovat dílčí právní předpisy z oblasti dětských práv na praktické příklady . analyzovat dokumenty zabývající se dětskými právy . charakterizovat činnosti organizací angažujících se v problematice dětských práv . definovat jednotlivé instituty společensky škodlivého jednání vůči dětem včetně schopnosti posoudit, zda jde o protiprávní jednání
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Prezenční forma studia: zpracování tématu, příprava na semináře, samostudium. Další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE. Pro ISP min. 30% účast na výuce a plnění zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
HRUŠÁKOVÁ, Milana a kol. Rodinné právo. Praha: C.H. Beck, 2015..
-
HRUŠÁKOVÁ, Milana. Rodinné právo v aplikační praxi: rozvod, děti, výživné. Praha: C. H. Beck, Edice Právních rozhledů, 2000.
-
KOVAŘÍK, Jiří. Dětská práva, právní povědomí, participace dětí a sociální služby. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2001..
-
RADVANOVÁ, Senta. Rodina a dítě v novém občanském zákoníku. Praha: C.H. Beck, 2015..
-
Rodina a dítě v novém občanském zákoníku. Praha: C.H. Beck, 2015. Úmluva o právech dítěte.
-
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů..
|