Vyučující
|
-
Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata Specifika výuky plavání u dětí. Didaktické zásady, metody a postupy v předplavecké výchově a výuce plavání dětí. Legislativa vztahující se k předplavecké výchově a základům plavání, bezpečnost a ochrana zdraví žáka při výuce plavání. Základní plavecké dovednosti jako předpoklad výuky plavání ? metodika. Využití pomůcek k motivaci a iniciaci dítěte. Práce s dítětem s averzí k vodnímu prostředí. Technika plaveckých způsobů - uzlové body techniky, průpravná cvičení. Startovní skok. Technika dopomoci unavenému plavci. Činnosti při záchraně tonoucího, technika záchrany tonoucího, skok záchranáře. První pomoc.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se v dané problematice v kontextu RVP PV, - správně zvolit a využívat metody nácviku základních plaveckých dovedností, - prakticky využít vhodné metodické postupy a prostředky nácviku základního plavání, - prakticky modifikovat zvolené metody a postupy v kontextu individuálních předpokladů dítěte, - uplatňovat zásadu bezpečnosti při předplavecké přípravě a plavání dětí. - prakticky realizovat dopomoc unavenému plavci, - zvládnout skok záchranáře a činnosti při záchraně tonoucího na hladině.
|
Předpoklady
|
uplavat 200m bez známek únavy, bez zastavení a bez pomůcek schopnosti umožňující bez problémů absolvovat výuku
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
aktivní účast ve cvičení 80 % úspěšné předvedení ukázky plaveckých způsobů prsa, znak, kraul dovednost záchrany tonoucího včetně skoku záchranáře uplavat 200 m jedním plaveckým způsobem v časovém limitu - předvedení správné techniky plaveckých způsobů na vzdálenost 40m (prsa, kraul, znak) - předvedení skoku záchranáře a činností při záchraně tonoucího na hladině, - předvedení dopomoci unavenému plavci (jednotlivec, dvojice) didaktický výstup: praktické využití získaných vědomostí a dovedností ve výuce dětí seminární práce: vytvoření portfolia z oblasti předplavecké výchovy a plavání dětí Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Čechovská, I., & Miler, T. (2008). Plavání. Praha: Grada Publishing.
-
Čechovská, I. (1986). Užití herních prvků při zvyšování efektivity plaveckého výcviku u dětí staršího předškolního věku. Praha: KPS FTVS.
-
GIEHRL, J., HAHN, M. (2006). Plavání. České Budějovice: Kopp.
-
Kiedroňová, E. (1991). Jak se rodí vodníčci. Ostrava: Salvo.
-
Laughlin, T. (2013). Plavání. Praha.
-
Miklánková, L. (2007). Předplavecká příprava dětí předškolního věku a vybrané determinanty její úspěšnosti.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
SVOZIL, Zbyněk. (1997). Učební postupy v plavání: pro mírně pokročilé a pokročilé plavce..
|