Vyučující
|
-
Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická diagnostika jako věda, její předmět, úkoly. Přehled oblastí pedagogické diagnostiky. Diagnostická kompetence učitele. 2. Přehled a rozbor metod pedagogické diagnostiky (klinických a testových nástrojů), jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele mateřské školy. 3. Specifické oblasti diagnostiky dítěte předškolního věku, komplexní diagnostická činnost s využitím diagnostického portfolia dítěte 4. Hrubá motorika, praktická samostatnost (fyzický rozvoj, pohybová koordinace, sebeobsluha) 5. Sociální informovanost (orientace v prostředí, v okolním světě i praktickém životě) 6. Citová a sociální samostatnost (emoční stabilita, schopnost kontrolovat a řídit své chování, soužití s vrstevníky, komunikace, spolupráce, participace ) 7. Řečové dovednosti (výslovnost, gramatická správnost řeči, slovní zásoba) 8. Lateralita, sluchová a zraková percepce, vizuomotorická koordinace, držení tužky, grafomotorika a kresba, diagnostika předpokladů pro čtení a psaní 9. Logické a myšlenkové operace (předčíselné představy, komparace, klasifikace, seriace, řešení problémů) 10. Diagnostika školní zralosti a připravenosti 11. Diagnostická a intervenční role učitele MŠ
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou diagnostikování v edukačním prostředí, a to s akcentem na pedagogickou diagnostiku dítěte předškolního věku v kontextu předškolního kurikula. Po absolvování předmětu bude student schopný: - používat odbornou terminologii pedagogické diagnostiky, - porozumí podstatě procesu pedagogického diagnostikování - osvojí si škálu diagnostických metod a v jejich rámci konkrétní nástroje se zaměřením na jednotlivé oblasti diagnostikování dítěte předškolního věku - porozumí strategii tvorby IVP Témata: pedagogická diagnostika a její teoretické vymezení, proces diagnostikování, metody pedagogické diagnostiky, pedagogická diagnostika v kontextu oblastí rozvoje dítěte, individuální vzdělávací plán.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
aktivní účast v seminářích (max 2 omluvené absence) zpracování diagnostického portfolia předškoláka zpracování souboru námětů pro rozvoj dítěte předškolního věku ve vybrané oblasti, jeho ověření a vyhodnocení ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : Computer Press.
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2569-4..
-
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, E. (2005). Diagnostika předškoláka. Brno : MC nakladatelství.
-
KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. a a SYSLOVÁ, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
-
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
-
MONATOVÁ, L. (2000). Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido.
-
SPÁČILOVÁ, H. (2003). Pedagogická diagnostika v primární škole 1.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
Svobodová, E., Vítečková, M. a kol. (2017). Osobnost předškolního pedagoga. Praha: Portál.
-
Syslová, Z., Kratochvílová, J., Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha.
-
ŠMELOVÁ, E. a kol. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠMELOVÁ, E. (2016). Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: UP.
-
Tomanová, D. (2006). Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc: UP.
-
ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
|