Předmět: Rozvoj kinestezie v předškolním věku 1

« Zpět
Název předmětu Rozvoj kinestezie v předškolním věku 1
Kód předmětu KPG/PK1@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata Význam PA pro rozvoj motoriky a kinestézie dítěte. Ontogenetická motorika. Základní pojmy z oblasti tělesných cvičení. Tělesná cvičení, motorické předpoklady, vnitřní činitelé a jejich vliv na úroveň motoriky. Pohybové projevy. Mechanismus vnímání pohybu. Monitorování PA a výzkum motoriky. Diagnostika hrubé motoriky dítěte - lokomoční a manipulační pohybové dovednosti. Diagnostika jemné motoriky dítěte. Možnosti a prostředky rozvoje kinestézie.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " chápat pojem kinestezie v kontextu tělesných cvičení a pohybové aktivity dítěte předškolního věku, " chápat význam základní pojmů z oblasti tělesných cvičení, " orientovat se ve škále prostředků k rozvoji kinestezie dítěte, " diagnostikovat úroveň motoriky dítěte, " zvolit vhodné prostředky pro rozvoj kinestezie vzhledem k individuálním předpokladům dítěte.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test

- aktivní účast ve výuce 80 % - úspěšné absolvování testu z odborné terminologie - úspěšné absolvování didaktického výstupu na zadané téma, a to na základě správně zpracované písemné přípravy - úspěšné absolvování kontrolních cviků - seminární práce: portfolio z dané oblasti Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
Doporučená literatura
  • ALLEN, K. E, MAROTZ, L, R. (2002). Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let.Vyd. 1.. Praha: Portál.
  • DYLEVSKÝ, I. (2009). Kineziologie: základy strukturální kineziologie.Vyd. 1.. Praha: Triton.
  • HENDL, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
  • HENDL, J. (2009). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
  • KOLÁŘ, P. Vývojová kineziologie.
  • Miklánková, L. (2014). Základy gymnastiky. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní