Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Antlová Adéla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do předmětu, Profesní etika učitele, Hodnoty, Hodnotová výchova, Hodnota člověka, Morální vývoj, Hodnocení, Rozhodování v profesi pedagoga, Vybrané etické teorie Studijní opory dostupné v Moodlu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem etika, - objasnit základní etické kategorie a principy, - odlišit morální pravidla od konvencí a pravidel týkajících se personální domény, - posoudit přínos teorií morálního vývoje pro práci pedagoga, - aplikovat zásady obecné etiky do oblasti profesní etiky pedagoga, - zdůvodnit význam hodnotové výchovy, - organizovat výchovu tak, aby rozvíjela hodnoty žáka, - porozumět významu vlastní hodnoty v životě člověka, - zvnitřnit význam hodnoty lidské komunikace v mravním rozhodování
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Přednášky nepovinné, avšak student je v případě neúčasti povinen přednášku samostatně nastudovat z materiálů dostupných v Moodlu. Semináře povinné, student v nich prokazuje znalost obsahu přednášky, přičemž svědomitě a ve spolupráci s kolegy plní zadané úkoly. Osvojení teoretických poznatků bude ověřeno formou testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Anzebacher, Arno. (199). Úvod do etiky.. Praha: Zvon.
-
Dorotíková, Soňa (ed.). (2003) Profesní etika učitelství. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta..
-
Gluchman, Vasil, Gluchmanová, Marta. (2008). Učitelská etika. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity.
-
Jankovský, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton.
-
Pelcová, Naděžda, Semrádová, Ilona. (2014) Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum..
-
Řezníček, Jan. Didaktika a učitelská etika v praxi. Praha: PdF UK..
|