Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 0 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu si student osvojí znalosti vztahující se k předškolnímu vzdělávání a předškolní výchově v kontextu historického i současného pojetí. Na základě získaných poznatků student objasní, analyzuje a vyhodnocuje procesy související s rozvojem osobnosti dítěte v období předškolního věku, tj. 3-6 let věku. Po absolvování disciplíny bude student schopný s porozuměním vysvětlit, analyzovat, vyvozovat závěry v tématech: - předškolní pedagogika jako věda - předškolní výchova v období 16. století - po současnost - významné osobnosti, které ovlivnily vývoj předškolní výchovy od 16. století - po současnost - současná mateřská škola (kurikulum, osobnost učitele) - mateřské školy s alternativním vzdělávacím programem - mateřská škola a rodina
|
Předpoklady
|
Student má základní poznatky v oblasti pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Student si osvojí poznatky v uvedených tématech. Předmět je zakončený zápočtem a zkouškou. Udělení zápočtu je předpokladem možnost vykonání zkoušky. Požadavky pro udělení zápočtu: - 75 % účast na seminářích - aktivní účast na výuce a průběžné plnění zadaných úkolů Požadavky pro udělení zkoušky - zápočet - úspěšné vykonání zkoušky v daných tématech V případě, že student z vážných důvodů nesplní účast na semináři v daném rozsahu, bude mu zadaná seminární práce vztahující se k tématům probraným v době jeho nepřítomnosti, jejímž prostřednictvím prokáže porozumění učivu. Následně student vykoná zkoušku plném rozsahu. (ERASMUS, nemoc)
|
Doporučená literatura
|
-
GARDOŠOVÁ, Juliana a kol. (2012). Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání, vyd. 2.. Praha: Portál.
-
HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E., HAVLOVÁ, J. (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3., aktualiz. vyd.. Praha: Portál.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál.
-
Komenský, Jan Ámos. Informatorium školy mateřské, Praha 1947.
-
Montessori, M. Londýnské přednášky. Praha: Portál 2019. ISBN 978-80-262-1539-4.
-
OPRAVILOVÁ, E. (2016). PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA. Praha.
-
ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II.. Olomouc : UP.
-
ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola. Teorie a praxe I.. Olomouc: UP.
-
VÚP. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha.
|