Předmět: Pedagogika pro bakaláře

« Zpět
Název předmětu Pedagogika pro bakaláře
Kód předmětu KPG/PEDG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Voráčová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
  • Matušková Linda, PhDr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogika jako věda. Historický vývoj pedagogického myšlení ve světě a v českých zemích. Pedagogický odkaz J. A. Komenského. Výchova jako předmět pedagogiky ? cíle, obsah, zásady, složky výchovy, metody a formy výchovy. Výchovné instituce ? rodina, škola, volnočasové aktivity. Osobnost učitele, pedagogická komunikace. Práva dítěte, syndrom CAN, sociálně patologické jevy. Alternativní školské systémy. Základy výzkumu v pedagogice.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Člověk v situaci výchovy. Výchova jako předmět ped. vědy v historickém vývoji. Podstata a etapy výchovného procesu. Výchova vychovávání v procesu pedagogické interakce. Základní didaktické kategorie. Alternativní školské systémy. Klima školy. Systém školské správy.
Po absolvování disciplíny by studenti měli být schopni použít nabyté teoretické poznatky a základní praktické dovednosti z pedagogiky při své profesi.
Předpoklady
Bez vstupních předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Vykonání písemné zkoušky z předepsaných témat pedagogiky.
Doporučená literatura
  • PELIKÁN, J. (2007). Hledání těžiště výchovy.. Praha: Karolinum.
  • PRŮCHA, J. (2004). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktual. vyd.. Praha: Portál.
  • PRŮCHA, J. (2002). Moderní pedagogika.. Praha.
  • ŠTVERÁK, V. ĆADSKÁ, ML. (1999). Stručný průvodce dějinami pedagogiky.. Praha.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (2007). Pedagogika pro učitele. 1. vyd.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Ochrana obyvatelstva (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Rekreologie (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní