Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Voráčová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
-
Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
-
Matušková Linda, PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
-
Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogika jako věda. Historický vývoj pedagogického myšlení ve světě a v českých zemích. Pedagogický odkaz J. A. Komenského. Výchova jako předmět pedagogiky ? cíle, obsah, zásady, složky výchovy, metody a formy výchovy. Výchovné instituce ? rodina, škola, volnočasové aktivity. Osobnost učitele, pedagogická komunikace. Práva dítěte, syndrom CAN, sociálně patologické jevy. Alternativní školské systémy. Základy výzkumu v pedagogice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Člověk v situaci výchovy. Výchova jako předmět ped. vědy v historickém vývoji. Podstata a etapy výchovného procesu. Výchova vychovávání v procesu pedagogické interakce. Základní didaktické kategorie. Alternativní školské systémy. Klima školy. Systém školské správy.
Po absolvování disciplíny by studenti měli být schopni použít nabyté teoretické poznatky a základní praktické dovednosti z pedagogiky při své profesi.
|
Předpoklady
|
Bez vstupních předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Vykonání písemné zkoušky z předepsaných témat pedagogiky.
|
Doporučená literatura
|
-
PELIKÁN, J. (2007). Hledání těžiště výchovy.. Praha: Karolinum.
-
PRŮCHA, J. (2004). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktual. vyd.. Praha: Portál.
-
PRŮCHA, J. (2002). Moderní pedagogika.. Praha.
-
ŠTVERÁK, V. ĆADSKÁ, ML. (1999). Stručný průvodce dějinami pedagogiky.. Praha.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (2007). Pedagogika pro učitele. 1. vyd.. Praha.
|