Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
<LI> 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín. Vztah etopedie a sociální pedagogiky. <LI> 2. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy. <LI> 3. Ochrana dětí a mládeže. Postupy při podezření na ohrožení vývoje dítěte. Role OSPOD a dalších institucí při ochraně dítěte. Klíčové dokumenty: Listina základních práv a svobod ve vztahu k ochraně dětí a mládeže, Úmluva o právech dítěte, Občanský zákoník (Hlava o rodině). <LI> 4. Historický vývoj v přístupech k poruchám chování a jejich řešení, významné osobnosti. <LI> 5. Charakteristika dítěte (žáka) s problémy v chování a s poruchami chování. Specifika projevů, možnosti intervence a pedagogické práce. <LI> 6. Hyperkinetické poruchy chování - ADD, ADHD. Základní pravidla intervence a pomoci žákovi. <LI> 7. Poruchy chování spojené s konfliktem (disociální poruchy) - vyrušování, opoziční chování (vývoj vztahu k autoritě, vývoj morálky), nekázeň, neposlušnost. <LI> 8. Asociální poruchy chování, narušení společenské normy v hodnotovém žebříčku dítěte. Záškoláctví, lež, krádež, šikana, agrese a další asociální poruchy chování. <LI> 9. Rodina jako rizikový faktor problémového chování. Sociální prostředí, jeho vliv na vznik a rozvoj poruch chování a význam pro modifikaci chování. <LI> 10. Integrace/inkluze jedince se znevýhodněním (poruchou chování) jako prevence narušení jeho sociálního chování a sociálních vazeb. <LI> 11. Vzdělávání dětí s PCHE. Nástin školských právních norem ve vztahu k edukaci dětí s poruchovým chováním. Edukace žáků s poruchovým chováním v rámci běžných a speciálních škol. Možnosti prevence a poradenství PCHE. <LI> 12. Institut náhradní rodinné péče; systém školských zařízení pro ústavní a ochranou výchovu. <LI> 13. Trestní řízení ve věcech mladistvých. Výchovné, ochranné, trestní opatření. Zákon č. 218/2003 o soudnictví ve věcech mládeže. <LI> 14. Mediace a probace - vymezení, poslání. Alternativní trest. Činnost mediační a probační služby. Spolupracující instituce. <LI> 15. Výkon vazby a trestu odnětí svobody. Typy věznic, speciální oddělení. Věznice pro mladistvé. Program zacházení. Penitenciární a postpeniterciární pedagogika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je vymezit a přiblížit etopedii jako pedagogickou disciplínu na pomezí speciální a sociální pedagogiky, zabývající se výchovou a vzděláváním jedinců s poruchami chování a emocí. Vede studenty v orientaci v problematice přístupů k jedincům s poruchami chování, pochopení možností jejich reedukace a prevence poruch chování a orientaci v systému odborných pracovišť ve vztahu k žákům s poruchami chování.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: <LI> orientovat se v problematice přístupů k jedincům s poruchami chování; <LI> znát možnosti reedukace jedinců s poruchami chování a prevence poruch chování; <LI> orientovat se v systému odborných pracovišť ve vztahu k dětem s poruchami chování.
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro zapsání předmětu je studium ve studijním programu Sociální pedagogika, specializace Prevence sociálně patologických jevů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Požadavky pro ukončení předmětu: <LI> Recenze vybrané knihy s etopedickým zaměřením (viz seznam ve výuce, příp. individuální volba po konzultaci s vyučujícími). Rozsah min. 2 strany (řádkování 1, písmo 12). Termín: viz sylabus v Moodle. <LI> Odborná reflexe návštěvy etopedických zařízení (dle reálné návštěvy v rámci výuky). Rozsah: min. 1 strana na 1 zařízení (jako podklad pro diskusi v semináři). <LI> Složení zkoušky - prokázání orientace v rozsahu sylabu předmětu (ústní zkouška).
|
Doporučená literatura
|
-
ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0..
-
MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. (2011). Mládež a delikvence. Praha: Portál.
-
ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo? Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6..
-
ŠMÍDA, J.; ČECH, T.; HORMANDLOVÁ, T.; JŮVOVÁ, A. (2024). Sociální pedagog a jeho role v kontextu potřeb základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.
-
Vágnerová, M. (2005). Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
-
VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
-
VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita. 2010.
-
VOJTOVÁ, V. (2008). Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita.
-
VOJTOVÁ, V. (2008). Úvod do etopedie. Brno: Paido.
|