Vyučující
|
-
Šmída Jan, Mgr.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: " Norma a řád ve společnosti vs. patologie. " Sociální deviace a její etiologie. " Základní terminologie: sociálně patologické jevy, rizikové chování, problémové chování, poruchy chování, závislostní chování. " Prevence - charakteristika, základní pojmy, přístupy, formy, stupně. Prevence ve školském prostředí. Tvorba programů primární prevence. " Legislativní dokumenty pro oblast prevence rizikového chování v oblasti školství, činnost jednotlivých aktérů, zejm. školního metodika prevence. " Efektivita preventivních aktivit (programů). Metody prevence rizikového chování. " Výchova ke zdravému životnímu stylu, prosociální výchova a osobnostní a sociální rozvoj jako nespecifická primární prevence. " Prevence sekundární a terciární, intervence. " Pedagogicko-psychologické poradenství, mediace a probace, ústavní a ochranná výchova, výkon trestu odnětí svobody. " Vzdělávání v oblasti prevence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " pochopit význam prevence pro rozvoj a ochranu společnosti a jejích členů, " charakterizovat základní přístupy, formy a předpoklady k realizaci prevence, " popsat metody primární prevence realizované v resortu školství, " charakterizovat základní oblasti primární prevence ve školství, " definovat základní pojmy z oblasti prevence a specificky primární prevence realizované v resortu školství, " charakterizovat typy a postup tvorby primárních preventivních programů, " popsat možnosti evaluace primárně preventivních programů a způsob hodnocení jejich efektivity, " znát možnosti poradenství v sekundární prevenci a orientovat se v systému zařízení pro preventivně výchovnou péči, ústavní a ochrannou výchovu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Požadavky pro ukončení předmětu: A. Semestrální práce - Projekt primární prevence konkrétní rizikové formy chování (požadavky viz níže) B. Prezentace a obhajoba projektu v semináři Student připraví ze zpracovaného projektu prezentaci se základními informacemi o projektu, kterou představí v semináři a svůj záměr se pokusí obhájit. Od svých spolužáků a vyučujícího získá zpětnou vazbu k příp. doladění konceptu projektu. C. Aktivní účast na výuce Student se aktivně účastní výuky, zapojuje se do diskuse. V toleranci 1 neomluvená absence. Pozn.: Pro studenty s ISP je upraven požadavek na docházku, absolvuje min. 30 % seminářů. Ostatní požadavky jsou totožné. Požadavky na semestrální práci: Projekt primární prevence konkrétní rizikové formy chování pro využití v pedagogické praxi zaměřený na cílovou skupinu mladistvých, žáků střední školy (témata: závislosti; delikvence a kriminalita, záškoláctví, xenofobie a rasismus, extrémní rizikové sporty, negativní působení sekt, sexuální rizikové chování, poruchy příjmu potravy ad.). Ne šikana (bylo obsahem jiného předmětu ). Práce bude obsahovat: a/ teoretické vymezení jevu, stav řešené problematiky (dosavadní poznatky o problému), aktuálnost problému, řádné citování a odkazování užitých odborných zdrojů; b/ samotný projekt s uvedením záměru projektu (zdůvodnění, výchozí stav řešené problematiky) a očekávaných výstupů učení (kognitivní, psychomotorické a afektivní cíle), dále cílové skupiny, prostředí realizace, zainteresovaných osob, průběhu realizace, materiálních požadavků, časového rozplánování, výstupů atp. Důraz bude kladen na pedagogické zpracování realizace projektu. Rozsah sem. práce: 4-6 stran (PC, řádkování 1, písmo max. velikosti 12 Arial nebo Times New Roman). Práce musí obsahovat řádné citace a odkazy v textu na použitou odbornou literaturu a v závěru Seznam použité literatury (dle norem ISO 690 nebo APA).
|
Doporučená literatura
|
-
AMBROŽOVÁ, K. a kol. Rizikové chování dětí a mladistvých. Příčiny, následky, prevence. Praha: Dětství bez úrazů, o.p.s..
-
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 197 s. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9..
-
ČECH, T.; HORMANDLOVÁ, T. Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. .
-
ČECH, T. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 140-152. ISBN 80-210-3687-7..
-
ČECH, T. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717..
-
ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4..
-
FISHER; S.; ŠKODA, J. Sociální patologie. 2. vyd. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0,.
-
JEDLIČKA, R.; KLÍMA, P. . Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004, 480 s. ISBN 80-7312-038-0..
-
KOCOURKOVÁ, V., ŠAFRÁNKOVÁ, A. Úvod k primární prevenci rizikového chování. Gevak: Olomouc, 2014. ISBN 978-80-86768-85-4..
-
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5..
-
KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3..
-
KREJČÍROVÁ, O. a kol. Prevence sociálně patologických jevů jako významný fenomén poradenské činnosti. Olomouc: UP v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1628-1..
|