Course: General education - seminar

« Back
Course title General education - seminar
Course code KPG/OPS@
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 1
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training)
Learning outcomes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Written exam, Seminar Work

Recommended literature
  • BARÁK, V. V. Pedagogika obecná. Olomouc: PřF UP, 1989..
  • Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy: úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice.. Brno: L. Marek.
  • CIPRO, M. (2002). Galerie světových pedagogů. Sv. 1, 2, 3.. Praha.
  • Cizojazyčná literatura. Pedagogické slovníky.
  • ČADSKÁ, M., ŠTVERÁK, V. (1999). Stručný průvodce dějinami pedagogiky. 1. vyd.. Praha: Karolinum.
  • DANEK, J. Výchova ako súčasť života. Teória a prax . Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2007..
  • DOSTÁL, A. M. Pedagogika. Praha: SPN, 1978..
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. O. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1996.
  • Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
  • HOLOUŠOVÁ, D. aj. . Základy pedagogiky I. Olomouc: UP, 1993..
  • HOLOUŠOVÁ, D., PAVLAČKOVÁ, M. Úvod do obecné pedagogiky. Olomouc: PdF UP, 1989..
  • CHLUP, O., KUBÁLEK, J., UHER, J. Pedagogická encyklopedie. Praha, 1940..
  • CHLUP, O. Pedagogika. Úvod do studia. Brno, 1936..
  • CHUDÝ, Š. a kol. The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theories since 1989. Brno: Paido, 2013..
  • JŮVA, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1994..
  • JŮVA, V. Pedagogika jako věda. Brno: UJEP, 1977..
  • JŮVA, V. Pedagogika. Praha: SPN, 1987..
  • JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1994..
  • KAČÁNI, V. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN, 1974..
  • KÁDNER, O. Základy obecné pedagogiky. Praha, 1925.
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc: Hanex, 2008..
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Hanex,.
  • Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky.. Praha, Grada.
  • KAŠČÁK, O., PUPALA,B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009..
  • KOLÁŘ, Z., SINGULE, F., UHER, B. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: SPN, 1983..
  • KOPÁČ, J. Dějiny české školy a pedagogiky v letech 1867-1914. Brno: UJEP, 1968..
  • KOPECKÝ, J. aj. Kapitoly z dějin pedagogiky. Praha: SPN, 1969.
  • KOVÁŘÍČEK, V. Materiály k dějinám pedagogiky. Olomouc: PdF UP, 1970..
  • KRAUS, B., VACEK, P. K základním otázkám pedagogiky. Hradec Králové: Vysoká škola pedagogická, 1992..
  • KREJČÍ, V. Obecné základy pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 1991.
  • KUČERA, Z.; ŠTVERÁK, V. aj. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999..
  • KUDLÁČOVÁ, B. Fenomén výchovy (historicko-filozoficko-antropologický aspekt). Trnava: VEDA, 2006..
  • LEPAŘ, J. Obecná pedagogika. Praha: Grégr a Ferd. Dattel, 1878..
  • LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008..
  • MALÝ, T. Pedagogika. Řím, 1985.
  • OPATŘIL, S. aj. Pedagogika pro učitelství prvního stupně základní školy. Praha: SPN, 1985.
  • PAŘÍZEK, V. Obecná pedagogika. Praha: SPN, 1991..
  • PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: PdF UK, 1996..
  • Pedagogika I. I. Kolektiv autorů katedry pedagogiky PdF OU. Ostrava: OU, 1993..
  • Pedagogika II. Kolektiv autorů katedry pedagogiky PdF OU. Ostrava: OU, 1993..
  • Pedagogika III. Kolektiv autorů katedry pedagogiky PdF OU. Ostrava: OU, 1996..
  • Pedagogika IV. Kolektiv autorů katedry pedagogiky PdF OU. Ostrava: OU, 1996..
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996..
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000..
  • PRŮCHA, J. U. Učitel. Praha: Portál, 2002.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995..
  • RICHÉ, P., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2..
  • RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994..
  • RÝDL, K. K. Reformní praxe v současných školských systémech. Praha: SPN, 1990..
  • RÝDL, K. Tradice a současnost alternativního pedagogického hnutí v ČSFR a ve světě. Prešov: Metodické centrum,.
  • SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992.
  • SKALKOVÁ, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby.. Brno: Paido.
  • SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu výchovy. Brno: Paido, 1995.
  • SOLFRONK, J. Organizační formy vyučování. Praha: UK, 1992..
  • SOMR, M. aj. Dějiny školství a pedagogiky. Praha: SPN, 1987..
  • ŠTECH, S. Škola stále nová. Freinetova ?moderní škola?. Praha: Karolinum, 1992..
  • ŠTVERÁK, V., KUČERA, Z. aj. (1999). Chrestomatie z dějin pedagogiky.. Praha.
  • ŠTVERÁK, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum, 1999..
  • ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1983..
  • TOMÁŠEK, F. Pedagogika. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1947.
  • VANĚK, J. Materiály k obecným základům pedagogiky. Praha: SPN, 1964..
  • VAŠUTOVÁ, J. aj. Kapitoly z pedagogiky. Praha: PdF UK, 1998..
  • VELIKANIČ, J. aj. .Pedagogika. Bratislava: SPN, 1978..
  • VERNANT, J.-P. Řecký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2005. ISBN 80-7021-731-6..
  • VORLÍČEK, Ch. Pedagogika. Praha: SPN, 1982..
  • VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Jinočany: Nakladatelství H&H, 2000.
  • VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Praha: SPN, 1979..
  • VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Praha: UK, 1994..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Pedagogy in After School Setting (BB23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Pedagogy in After School Setting (BB20) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Pedagogy in After School Setting (BB24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Pedagogy in After School Setting (BB21) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Pedagogy in After School Setting (BB22) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter