Předmět: Ohrožené dítě

« Zpět
Název předmětu Ohrožené dítě
Kód předmětu KPG/OHD@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
<LI> 1. Dítě a jeho postavení v rodině a společnosti (včetně legislativního ukotvení). <LI> 2. Typologie ohrožení, syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN). <LI> 3. Systém péče o ohrožené dítě. <LI> 4. Kompetence Orgánu sociálně právní ochrany dětí (OSPOD). <LI> 5. Interdisciplinární spolupráce (pediatr, školní poradenské pracoviště, školská poradenská zařízení, sociálně-aktivizační služby pro rodiny s dětmi, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, odborné poradny, Policie ČR, soudy ad.). <LI> 6. Náhradní rodinná péče a její formy (NRP). Ústavní a ochranná výchova. <LI> 7. Inkluze a inkluzivní vzdělávání v kontextu podpory žáka se znevýhodněním/postižením (sociálně ohroženým). <LI> 8. Případová studie a její význam v porozumění případu a nastavení odborné pomoci ohroženému jedinci.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem předmětu je rozvinout u studentů znalosti a dílčí kompetence ve vztahu k různým formám ohrožení v životě dítěte, která mohou mít zásadní vliv na psychosociální vývoj jedince a jeho úspěšnou socializaci.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: <LI> popsat vliv rodiny na vývoj dítěte, <LI> charakterizovat typy ohrožení dítěte, <LI> definovat kompetence orgánů sociálně právní ochrany dětí, <LI> popsat formy intervence v zájmu dítěte, <LI> charakterizovat spolupráci odborníků a příslušných orgánů a organizací, <LI> znát služby sociální prevence a péče pro ohrožené děti, <LI> orientovat se v příslušné legislativě.
Předpoklady
Předpokladem pro zápis předmětu je studium 3. ročníku bakalářského studijního programu Vychovatelství a splnění odborně zaměřených předmětů v dosavadním studiu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Požadavky pro ukončení předmětu: <LI> A. SEMESTRÁLNÍ PRÁCE Případová studie dítěte ohroženého na jeho psychosociálním vývoji. Práce směřuje k propojení teoretických poznatků s konkrétním problémem z praxe (případ ohroženého dítěte). Práce bude obsahovat: popis a analýzu případu z praxe (včetně rodinné a osobní anamnézy, závěrů z odborného vyšetření, poznatků z vlastního šetření), postup řešení a intervence (zainteresované instituce, odborníci atd.), vlastní závěrečná analýza a shrnutí s prognózou dalšího vývoje. Požadavky na zpracování: min. 3 strany (řádkování 1, písmo max. velikosti 12 arial nebo times new roman). Kritéria hodnocení: hodnotí se komplexnost zpracované případové studie dle zadání, korektnost práce s užitými odbornými zdroji a jejich řádné odkazování, formální úprava, vlastní prvotní odborná analýza a závěry. Práce bude hodnocena v rozmezí 0-10 bodů, přičemž pro splnění je třeba získat min. 6 bodů - student obdrží komentář s připomínkami, na které v případě hodnocení 0-5 body reflektuje při přepracování semestrální práce. <LI> B. ÚSTNÍ KOLOKVIUM v rozsahu okruhů předmětu, které ověří orientaci v předmětu a očekávané výstupy z učení (learning outcomes). Termín odevzdání práce: viz Moodle Pro studenty s ISP je požadována min. 30% účast studenta na prezenční výuce a plnění povinností dle zadaní vyučujícího.
Doporučená literatura
  • DETRICK, S. A commentary on the United Nations Convention on the rights of the child. The Hague: Martinus Nijhoff Publishers. 1999. ISBN 90-411-1229-4..
  • DUNOVSKÝ, J. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986..
  • MATĚJČEK, Z. a DYTRYCH Z. Děti, rodina a stres: vybrané kapitoly z prevence psychické zátěže u dětí. Praha: Galén,1994. ISBN 808582406x.
  • MATĚJČEK, Z.. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání (ve Vyšehradu první). Praha: Vyšehrad,2017. ISBN 978-807429-797-7..
  • MATĚJČEK,Z., DUNOVSKY,J. a Z. DYTRYCH. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1. vyd. Praga:Grada, 1995. ISBN 80-716-9192-5.
  • MOTEJL, O. et al. Rodina a dítě. Brno, 2007: Kancelář veřejného ochránce práv.
  • NOVOTNÁ, V. a FEJT, V. Sociálně-právní ochrana dětí. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. 256 s. ISBN 978-80-86723-77-8..
  • ŠPECIÁNOVÁ, Š. Sociálně-právní ochrana dětí. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007. ISBN 978-80-86991-27-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní