Předmět: Obecná didaktika

« Zpět
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KPG/ODDQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní koncepce vzdělávání (kognitivně psychologické, technologické /ID/). Žák. Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti). Učivo. Učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, otázka jako učební úloha). Metody a formy výuky podporující aktivitu žáků ve výuce. Pedagogická komunikace. Motivace a kázeň ve výuce. Platné kurikulární dokumenty, organizace školního roku. Dvoustupňové kurikulum. Osobnosti učitele, kompetence učitele. Pedagogická diagnostika a hodnocení žáků. Sebereflexe a sebezdokonalování učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Studenti budou schopni charakterizovat didaktiku a vymezit její místo ve struktuře vědního pole, dokáží operovat základní odbornou didaktickou terminologií a vysvětlit vztahy mezi didaktickými jevy. Budou umět charakterizovat osobnost dospívajícího žáka a studenta v současné škole, analyzovat proces pedagogického rozhodování a řízení výuky, objasnit problematiku kurikula a práce s pedagogickými dokumenty. Budou disponovat elementárními komunikativními dovednostmi pro pedagogickou činnost a diagnostiku. Současně dokáží formulovat didakticky promyšlené výukové cíle, konstruovat a dešifrovat různé typy učebních úloh, analyzovat jednotlivé typy výukových metod, forem a didaktických prostředků.
Studenti budou schopni charakterizovat didaktiku a vymezit její místo ve struktuře vědního pole, dokáží operovat základní odbornou didaktickou terminologií a vysvětlit vztahy mezi didaktickými jevy. Budou umět charakterizovat osobnost dospívajícího žáka a studenta v současné škole, analyzovat proces pedagogického rozhodování a řízení výuky, objasnit problematiku kurikula a práce s pedagogickými dokumenty. Budou disponovat elementárními komunikativními dovednostmi pro pedagogickou činnost a diagnostiku. Současně dokáží formulovat didakticky promyšlené výukové cíle, konstruovat a dešifrovat různé typy učebních úloh, analyzovat jednotlivé typy výukových metod, forem a didaktických prostředků.
Předpoklady
Nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Didaktický test, Seminární práce

Znalost zadaných okruhů. Portfolio studenta: recenze odborného článku, příprava na vyučování dle S. Ryse, hodnocení didaktické efektivity učebnice.
Doporučená literatura
  • KALHOUS, Z., OBST, O. (2003). Školní didaktika. Praha.
  • OBST, O. (2006). Didaktika sekundárního vzdělávání. Olomouc.
  • SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.
  • Vališová,A., Kasíková, H. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr