Vyučující
|
-
Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obecná didaktika jako vědní disciplína i jako nástroj vzdělavatele, didaktický trojúhelník, základní kategorie obecné didaktiky (výukové cíle - taxonomie, vlastnosti, učivo, učební úlohy - taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, metody a organizační formy podporující aktivitu vzdělávaných, materiálně didaktické prostředky), kompetence vzdělavatele, sebereflexe - sebehodnocení - seberozvoj vzdělavatele, pedagogická komunikace a interakce, motivace, didaktické zásady. Projektování, realizace a hodnocení výsledků edukace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: představit obecnou didaktiku jako vědní disciplínu i jako nástroj vzdělavatele, objasnit specifika základních kategorií obecné didaktiky, umět je rozeznávat v edukačním procesu a vysvětlit potřebu jejich systémového ukotvení v edukačním procesu, rozlišovat faktory ovlivňující průběh edukace podle možnosti jejich ovlivnitelnosti ze strany vzdělavatele, akcentovat význam motivace při učení, vysvětlit provázanost postupů plánování, realizace a hodnocení výsledku edukace
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Didaktický test, Seminární práce
Prezenční i kombinovaná forma: písemná zkouška. Další požadavky Prezenční i kombinovaná forma: samostudium - příprava na zkoušku. Kombinovaná forma i účast na tutoriálech, studium distanční opory. Garant
|
Doporučená literatura
|
-
KALHOUS, Zdeněk et al. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
SKALKOVÁ, Jarmila. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha.
|