Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Žák s odlišným mateřským jazykem, bilingvismus, dvojjazyčnost. 2. Druhy dvojjazyčnosti. 3. Výhody a nevýhody dvojjazyčnosti v každodenním životě. 4. Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v ČR. 5. Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v zahraničí. 6. Příprava učitele na vzdělávání těchto žáků. 7. Pomůcky (učebnice) pro výuku těchto žáků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je vymezit pojmy žák s odlišným mateřským jazykem, dvojjazyčnost, bilingvismus a další související pojmy. Znát druhy dvojjazyčnosti, dojjazyčnost v životě jedince. Aplikovat získané znalosti při vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v České republice - legislativní zajištění, teoretické přístupy, praktické zkušenosti.
Student zná pojmy žák s odlišným mateřským jazykem, dvojjazyčnost, dvojstranná polojazyčnost. Zná druhy dvojjazyčnosti, chápe jejich význam pro každodenní život mluvčího. Zná legislativní zajištění problematiky, rozumí závazným dokumentům. Diagnostikuje individuální potřeby žáka s odlišným mateřským jazykem ve výuce, aplikuje tyto poznatky při přípravě na výuku i realizaci výuky. Evaluuje dosahované výsledky. Vytváří žákovi podnětné prostředí a usiluje o pozitivní klima ve výuce.
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro absolvování předmětu je splněná disciplína Obecná didaktika nebo Školní didaktika.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zpracování odborné eseje.
|
Doporučená literatura
|
-
BOGOCZOVÁ, I. (1993). Jazyková komunikace mládeže na dvojjazyčném území Českého Těšínska (zpráva o dotazníkovém průzkumu).. Ostrava: Filozofická fakulta OU.
-
HRDLIČKA, M. (2002). Cizí jazyk ČEŠTINA.. Praha: ISV.
-
PLISCHKE Jitka. (2008). Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele . UP Olomouc.
-
PRŮCHA, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum.. Praha: ISV nakladatelství.
-
PRŮCHA, J. (1999). Vzdělávání a školství ve světě, základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů.. Praha: Portál.
-
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). (2001). Menšiny a migranti v České republice. My a oni v multikulturní společnosti 21. století.. Praha: Portál.
-
Šišková, T. et al. (2001). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál.
-
ŠTEFÁNIK, J. (2000). Jeden člověk, dva jazyky. Dvojjazyčnost u dětí - Predsudky a skutočnosti.. Bratislava: AEP.
|