Předmět: Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem

« Zpět
Název předmětu Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem
Kód předmětu KPG/NŽOMJ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Žák s odlišným mateřským jazykem, bilingvismus, dvojjazyčnost. 2. Druhy dvojjazyčnosti. 3. Výhody a nevýhody dvojjazyčnosti v každodenním životě. 4. Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v ČR. 5. Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v zahraničí. 6. Příprava učitele na vzdělávání těchto žáků. 7. Pomůcky (učebnice) pro výuku těchto žáků.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vymezit pojmy žák s odlišným mateřským jazykem, dvojjazyčnost, bilingvismus a další související pojmy. Znát druhy dvojjazyčnosti, dojjazyčnost v životě jedince. Aplikovat získané znalosti při vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v České republice - legislativní zajištění, teoretické přístupy, praktické zkušenosti.
Student zná pojmy žák s odlišným mateřským jazykem, dvojjazyčnost, dvojstranná polojazyčnost. Zná druhy dvojjazyčnosti, chápe jejich význam pro každodenní život mluvčího. Zná legislativní zajištění problematiky, rozumí závazným dokumentům. Diagnostikuje individuální potřeby žáka s odlišným mateřským jazykem ve výuce, aplikuje tyto poznatky při přípravě na výuku i realizaci výuky. Evaluuje dosahované výsledky. Vytváří žákovi podnětné prostředí a usiluje o pozitivní klima ve výuce.
Předpoklady
Předpokladem pro absolvování předmětu je splněná disciplína Obecná didaktika nebo Školní didaktika.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zpracování odborné eseje.
Doporučená literatura
  • BOGOCZOVÁ, I. (1993). Jazyková komunikace mládeže na dvojjazyčném území Českého Těšínska (zpráva o dotazníkovém průzkumu).. Ostrava: Filozofická fakulta OU.
  • HRDLIČKA, M. (2002). Cizí jazyk ČEŠTINA.. Praha: ISV.
  • PLISCHKE Jitka. (2008). Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele . UP Olomouc.
  • PRŮCHA, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum.. Praha: ISV nakladatelství.
  • PRŮCHA, J. (1999). Vzdělávání a školství ve světě, základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů.. Praha: Portál.
  • ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). (2001). Menšiny a migranti v České republice. My a oni v multikulturní společnosti 21. století.. Praha: Portál.
  • Šišková, T. et al. (2001). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál.
  • ŠTEFÁNIK, J. (2000). Jeden člověk, dva jazyky. Dvojjazyčnost u dětí - Predsudky a skutočnosti.. Bratislava: AEP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr