Předmět: Sociologie výchovy

« Zpět
Název předmětu Sociologie výchovy
Kód předmětu KPG/NSOVQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Maiello Giuseppe, doc. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Vymezení sociologie výchovy a sociologie vzdělání, předmět a metody. 2) Historický vývoj směřující ke konstituování sociologie výchovy. 3) Sociologie výchovy z pohledu konsensualistického, konfliktologického a interpretativního paradigmatu. 4) Socializace - sociologický přístup, diference od pedagogického a psychologického. 5) Sociologie výchovy a rozvrstvení společnosti - teorie sociální a kulturní reprodukce. 6) Sociologie výchovy ve vztahu k dětství, mládeži, dospělosti a seniorům. 7) Rodina a gender ve výchově a vzdělávání. 8) Postindustriální společnost a výchovy a vzdělání, znalostní společnost.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurz si klade za cíl určit a prozkoumat některé z hlavních směrů v sociologii výchovy a umístit je do širších vztahů v tradiční v sociologii. Zkoumá přínos sociologie pro pochopení politiky a praxe moderních vzdělávacích systémů, zejména vztah k sociální nerovnosti (rasa / etnická příslušnost, třída, pohlaví, postižení) a zkoumá nedávné studie v sociologii výchovy se zvláštním důrazem na vzdělávací politiku, vzdělávací program, školy a školní třídy.
Studenti budou schopni charakterizovat sociální dopady na vzdělávací systém prezentované sociologií výchovy (nejčastěji se jedná o vliv třídní příslušnosti, vliv genderu, vliv hodnot a kultury, etnické příslušnosti apod.)
Předpoklady
Všeobecný přehled o filosofii a sociologii 19. a 20. století

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Docházka a aktivní účast na seminářích: 80%. Závěrečná zkouška: 20%.
Doporučená literatura
  • De Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny.. Praha.
  • Galla, K.:. (1967). Úvod do sociologie výchovy.. Praha: SPN.
  • Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
  • Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti: polemický spis. . Praha: SLON .
  • PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha.
  • Rabušicová, M. (1991). K sociologii výchovy, vzdělávání a školy. Brno: Masarykova univerzita. Filozofická fakulta.
  • Simonová, N. (2011). Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti: vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr