Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Postavení psychologie v obsahu středoškolského vzdělávání. Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí. Profil absolventů středních škol s vyučovacím předmětem psychologie a pedagogika. Plánování výuky, příprava učitele na vyučování. Kreativita v práci učitele. Sebereflexe a sebehodnocení učitele. Učební úloha. Pozorování a analýza vyučovacího procesu. Výběr a uspořádání učiva v psychologii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
V přednáškách předmětu se vyučující bude věnovat jednotlivým tématickým okruhům, které mají přímou vazbu na zpracování metodické přípravy na hodinu psychologie a pedagogiky. V průběhu semestru student vypracovává metodickou přípravu na hodinu psychologie, která vzniká na základě zpracování časového a tématického plánu pro konkrétní školu. Metodická příprava na hodinu psychologie je projektem a realizací studentova vlastního pojetí vyučovací hodiny psychologie a pedagogika. Výcvik je zaměřen na utváření a rozvíjení didaktických, diagnostických a evaluačních kompetencí budoucího učitele.
|
Předpoklady
|
Znalost obecné a školní didaktiky, znalost aktivizačních metod. Znalost PC.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Zpracovat projekt - metodický balíček k zadanému učivu. Realizace modelové výuky ve cvičení.Znalost algoritmu přípravy na výuku. Znalost aktivizačních metod.
|
Doporučená literatura
|
-
GRECMANOVÁ, H.,URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc.
-
HORÁK, F. (1993). Aktivizující metody ve vyučování.. Olomouc.
-
KOWALIKOVÁ, S. (1994). Integrovaná tematická výuka.. Kroměříž.
-
Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.
-
ŠVEC, V. (1996). Cvičení z didaktiky.. Brno.
-
Švec, V., Filová, H. (1996). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU.
-
Tomanová, D. (1999). Dovednost projektovat program pro determinovanou uživatelskou skupinu. In Pedaagogická orientace, 1999, č. 3, s. 69-78..
-
VÍZDAL, F. (1987). Didaktika psychologie.. Brno.
|