Předmět: Didaktika psychologie a pedagogiky 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika psychologie a pedagogiky 2
Kód předmětu KPG/NSDP2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Postavení psychologie v obsahu středoškolského vzdělávání. Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí. Profil absolventů středních škol s vyučovacím předmětem psychologie a pedagogika. Plánování výuky, příprava učitele na vyučování. Kreativita v práci učitele. Sebereflexe a sebehodnocení učitele. Učební úloha. Pozorování a analýza vyučovacího procesu. Výběr a uspořádání učiva v psychologii.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
V přednáškách předmětu se vyučující bude věnovat jednotlivým tématickým okruhům, které mají přímou vazbu na zpracování metodické přípravy na hodinu psychologie a pedagogiky. V průběhu semestru student vypracovává metodickou přípravu na hodinu psychologie, která vzniká na základě zpracování časového a tématického plánu pro konkrétní školu. Metodická příprava na hodinu psychologie je projektem a realizací studentova vlastního pojetí vyučovací hodiny psychologie a pedagogika. Výcvik je zaměřen na utváření a rozvíjení didaktických, diagnostických a evaluačních kompetencí budoucího učitele.

Předpoklady
Znalost obecné a školní didaktiky, znalost aktivizačních metod. Znalost PC.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Zpracovat projekt - metodický balíček k zadanému učivu. Realizace modelové výuky ve cvičení.Znalost algoritmu přípravy na výuku. Znalost aktivizačních metod.
Doporučená literatura
  • GRECMANOVÁ, H.,URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc.
  • HORÁK, F. (1993). Aktivizující metody ve vyučování.. Olomouc.
  • KOWALIKOVÁ, S. (1994). Integrovaná tematická výuka.. Kroměříž.
  • Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.
  • ŠVEC, V. (1996). Cvičení z didaktiky.. Brno.
  • Švec, V., Filová, H. (1996). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU.
  • Tomanová, D. (1999). Dovednost projektovat program pro determinovanou uživatelskou skupinu. In Pedaagogická orientace, 1999, č. 3, s. 69-78..
  • VÍZDAL, F. (1987). Didaktika psychologie.. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr