Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Žák s odlišným mateřským jazykem, bilingvismus, dvojjazyčnost, druhy dvojjazyčnosti, vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v ČR a v zahraničí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je vymezit pojmy žák s odlišným mateřským jazykem, dvojjazyčnost, bilingvismus a další související pojmy a jejich vzájemné souvislosti. Znát druhy dvojjazyčnosti, pochopit význam dojjazyčnosti v životě jedince. Aplikovat získané znalosti při vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v České republice - legislativní zajištění, teoretické přístupy, praktické zkušenosti.
Student zná pojmy žák s odlišným mateřským jazykem, dvojjazyčnost, dvojstranná polojazyčnost. Zná druhy dvojjazyčnosti, chápe jejich význam pro každodenní život mluvčího. Zná legislativní zajištění problematiky, rozumí závazným dokumentům. Diagnostikuje individuální potřeby žáka s odlišným mateřským jazykem ve výuce, aplikuje tyto poznatky při přípravě na výuku i realizaci výuky. Evaluuje dosahované výsledky. Vytváří žákovi podnětné prostředí a usiluje o pozitivní klima ve výuce.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je absolvování předmětu Obecná didaktika nebo Školní didaktika.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Přednesení referátu.
|
Doporučená literatura
|
-
PLISCHKE Jitka. (2008). Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. Olomouc.
|