Předmět: Kurz zážitkové pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Kurz zážitkové pedagogiky
Kód předmětu KPG/NPKZP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Terminologie zážitkové pedagogiky. Principy zážitkové pedagogiky - zkušenostní učení, manipulace komfortní zónou, flow. Vznik a vývoj zážitkové pedagogiky. Skupinová dynamika. Hra jako výchovný prostředek. Metody a techniky vedení zpětné vazby. Projektování, realizace a hodnocení zážitkových aktivit. Projektování zážitkových akcí - principy dramaturgie.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit základní pojmy a vysvětlit principy zážitkové pedagogiky, - na základě porozumění principům skupinové dynamiky projektovat herní i jiné zážitkové aktivity vhodné pro konkrétní skupinu, - vést efektivně zpětnou vazbu v rámci zážitkových aktivit, - zpracovat projekt zážitkové akce.
Po absolvování předmětu budou studující schopni vymezit základní pojmy a vysvětlit principy zážitkové pedagogiky, na základě porozumění principům skupinové dynamiky projektovat herní i jiné zážitkové aktivity vhodné pro konkrétní skupinu, vést efektivně zpětnou vazbu v rámci zážitkových aktivit, zpracovat projekt zážitkové akce.
Předpoklady
Znalosti z oblasti pedagogiky, pedagogiky volného času a psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast na kurzu v plném rozsahu a plnění zadaných úkolů.
Doporučená literatura
  • Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.
  • Franc, D., Zounková, D., & Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press.
  • Hanuš, R., & Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.
  • Jirásek, I., Dobal, J., Drahanská, P., Hanuš, R., Němec, J., Neuman, J., Svatoš., V., Šebek, L., Uher, J. Gymnasion (Časopisy pro zážitkovou pedagogiku). Prázdninová škola Lipnice.
  • Kirchner, J., & Špalková, M. (2009). Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press.
  • Pelánek, R. (2013). Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál.
  • Pelánek, R. (2010). Zážitkové výukové programy. Praha: Portál.
  • Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2012). Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr