Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Komunikace v lidském životě. Typy neverbální komunikace. Percepce. Verbální komunikace a umění mluvit. Aktivní naslouchání. Paralingvistické projevy a jejich dešifrování. Komunikace a mezilidské vztahy. Účinná a neúčinná komunikace. Boj s trémou. Vybrané druhy slovních projevů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Studenti by měli být schopni vysvětlit pojem komunikace a odůvodnit její význam v dnešní společnosti, vyjmenovat a specifikovat jednotlivé typy komunikace a analyzovat pravidla, která přispívají k účinné sociální komunikaci. Současně by měli disponovat dovedností aplikovat veškeré získané znalosti při hodnocení vlastního projevu a vytyčování cílů svého osobního rozvoje v této oblasti. Praktická část výuky by jim měla prostřednictvím simulovaných situací pomoci získat zpětnou vazbu o svém vystupování a umožnit jim zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi.
Příprava na působení v pomáhající profesi, rozvoj a kultivace komunikativní dovednosti, výcvik k empatické komunikaci.
|
Předpoklady
|
Studijní a osobnostní předpoklady pro studium a práci v pomáhajících profesích.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
|
Doporučená literatura
|
-
Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
-
HAVLOVÁ, I., MĚCHUROVÁ, A., ŠTEMBERGOVÁ, Š. (1991). Kapitoly z rétoriky. Praha.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (1988). Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Tajemství úspěšného jednání. Praha.
-
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
-
MĚCHUROVÁ, A. (1992). Jak dobře mluvit a úspěšně jednat. Praha.
-
PODGORECKI, J. (1999). Jak se lépe dorozumíme.. Ostrava.
-
Vybíral, Z. (2003). Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál.
-
VYBÍRAL, Z. (1997). Úvod do psychologie komunikace.. Hradec Králové.
|