Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Specifika volného času v období dospělosti a stáří. Příprava na stáří. Penzionování jako významný moment z hlediska volného času stárnoucího člověka, ztráta životního programu a druhý životní program. Volnočasové aktivity seniorů a faktory ovlivňující jejich obsah. Společenské kontakty seniorů. Vzdělávání seniorů jako volnočasová aktivita. Kluby pro seniory a další instituce pro volný čas seniorů. Plánování a projektování volnočasových aktivit seniorů na úrovni komunity, obce a regionu. Volný čas seniorů v zařízeních sociálních služeb.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zkoušku
- 45 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni charakterizovat specifika volného času v období dospělosti a stáří, definovat a vysvětlit pojem druhý životní program, objasnit problematiku přípravy na stáří, popsat faktory ovlivňující způsob prožívání volného času u dospělých a seniorů, charakterizovat problematiku vzdělávání seniorů v kontextu volného času, navrhnout opatření pro oblast volného času seniorů na úrovni jednotlivé instituce, komunity, obce i regionu.
Student získá způsobilost rozumět problematice volného času dospělých a seniorů a působit v této oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z pedagogiky volného času, vývojové psychologie, sociologie, andragogiky a geragogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Zpracování projektu jednorázové akce v oblasti volného času nebo zájmového vzdělávání vybrané cílové skupiny dospělých či seniorů. Projekt bude zahrnovat vymezení hlavního a dílčích cílů akce, charakteristiku cílové skupiny a pořadatele, návrh způsobu propagace, popis organizačního zajištění (personální, materiální, prostorové a jiné požadavky), časový harmonogram přípravy i průběhu, vodítka pro následnou evaluaci a orientační finanční rozvahu. Kontrola a zhodnocení individuální práce bude provedeno před udělením kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
Bočková,V. a kol. Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. Miniskriptum. Olomouc 1994. 50 s..
-
ČORNANIČOVÁ, R. (1998). Edukácia seniorov.. Bratislava.
-
HÁJEK B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času.
-
HAŠKOVCOVÁ, H. (1989). Fenomén stáří.. Praha.
-
HAŠKOVCOVÁ, H. (2002). Manuálek sociální gerontologie.. Brno.
-
Petřková, A., Čornaničová, R. (2004). Gerontagogika: Úvod do teorie a praxe edukace seniorů.. Olomouc.
-
Rheinwaldová, E. (1999). Novodobá péče o seniory. Praha.
-
Sýkorová, D. (2007). Autonomie ve stáří - Kapitoly z gerontosociologie.. Praha.
-
VÁŽANSKÝ, M. (2001). Základy pedagogiky volného času.. Brno.
|