Předmět: Pedagogický systém J. A. Komenského

« Zpět
Název předmětu Pedagogický systém J. A. Komenského
Kód předmětu KPG/NKPSK
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Českobratrská výchova a edukační důsledky evropské reformace 2. Komenský - člověk v labyrintu světa (dopady evropské krize 17. století na život a dílo J.A.Komenského) 3. Brána jazyků otevřená, Svět v obrazech jako nástroje jazykového vzdělávání a jako encyklopedie Komenského doby - cesta k Pansofii 4. Labyrint světa a ráj srdce a Cesta světla - mystické (rosenkruciánské a kabalistické kořeny Komenského myšlení 5. Didactica Magna, Opera Didactica Omnia - pedagogicko didaktické názory Komenského 6. Pampaedia - výchova a vzdělávání jako klíčový nástroj obecné nápravy věcí lidských

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 11 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na system názorů na výchovu v dílech Jana Amose Komenského. Zabývá se strukturou a obsahem jeho klíčových pedagogických děl a zde publikovaných názorů v kontextu dobových vzorců myšlení. Komenského pedagogické názory zde nejsou prezentovány jako samostatný teoretický systém, ale jako součást systému obecné nápravy věcí lidských. Součástí disciplíny je také charakteristika proměn dobových názorů na Komenského v 19. a 20. století.
Po absolvování disciplíny bude student schopen: - charakterizovat systém pedagogického myšlení J.A.Komenského - popsat základní díla J.A.Komenského (Didactica Magna, De Rerum Humanarum Emendatione Consultatio Catholica, Ianua Linguarum Reserata, Orbis Sensualium Pictus, Opera Didactica Omnia, Schola Infantiarum) - identifikovat hlavní teoretické zdroje Komenského pedagogického myšlení
Předpoklady
Předpokladem je absolvování disciplíny Obecná pedagogika a Školní didaktika.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Průběžná příprava na přednášky. Účast na diskusích o předložených tématech na základě samostudia doporučené literatury. Zpracování seminární práce.
Doporučená literatura
  • Komenský. (1905). Didaktika veliká. Praha.
  • Komenský, J. A. (1992). Cesta světla. Praha.
  • Komenský, J. A. (1969). Dvéře jazyků odevřené / nejprve v jazyku latinském a nyní v českém zhotovení od J.A. Komenského . Praha.
  • Komenský, J. A. (2007). Obecná porada o nápravě věcí lidských (výbor z díla). Brno.
  • Komenský, J. A. (1941). Orbis pictus. Praha.
  • Molnár, A. (1956). Českobratrská výchova před Komenským . Praha.
  • Polišenský, J. (1996). Komenský : muž labyrintů a naděje . Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr