Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické zaměření přednášek: 1. Vstupní informace 2. Úvod do problematiky disciplíny Dějiny pedagogiky 3. Diskursivní proměny výchovy (vymezení člověka a výchovy v historických paradigmatech) 3.1 Starověké pojetí výchovy (Antická vzdělanost, tradice řecké a římské výchovy) 3.2 Středověké pojetí výchovy (Charakteristika středověku, křesťanství a jeho role ve vzdělávání a výchově, otázka středověké vzdělanosti, hlavní nástroje vzdělanosti) 3.3 Novověké pojetí výchovy (výchova v období raného novověku ? renesanční, reformační a protireformační pedagogika, výchova pod vlivem osvícenství ? individuální výchova, přirozená výchova) 3.4 Počátky moderního pojetí výchovy (reformní pedagogika, proces od pedautocentrismu k pedocentrismu)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku
- 76 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni vysvětlit základní historické trendy a tendence vývoje výchovy v jednotlivých obdobích lidských dějin, analyzovat vztah mezi společenskými, politickými, ekonomickými a kulturními procesy a výchovnými přístupy a objasnit historické kořeny současných trendů ve výchově. Hlavními tématy předmětu jsou dějiny pedagogiky jako historický spojitý vývoj teorií, dějiny pedagogiky z pohledu proměny vztahu "společnost a výchova", dějinné vztahy mezi pedagogikou a jinými vědami, významné osobnosti a teorie výchovy - jejich reflexe v současných edukačních soustavách.
Studenti a studentky budou schopni: - charakterizovat Dějin pedagogiky jako vědeckou disciplínu - objasnit antiku a antickou vzdělanost jako základ evropské vzdělanosti - objasnit středověké pojetí výchovy - charakterizovat proměny pojetí výchovy a vzdělanosti na počátku raného novověku a v období osvícenství - objasnit proce přechodu od pedautocentrismu k pedocentrismu a jeho dopady v současném školství.
|
Předpoklady
|
doporučená - středoškolská úvoveň dějepisu
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
samostudium vybraných materiálů
|
Doporučená literatura
|
|