Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Média a jejich vliv na využití volného času ve společnosti. Epochy masové komunikace (film, rádio, televize, počítač (Internet), tisk. Reklama-zkreslený a ochuzený obraz světa. Vliv médií-násilí, pornografie, reklama a kýč. Média a publikum. Rozhlas na ústupu? Pokušení obrazovky. Jak ovládnout obrazovku. Počítač-pomocník či "prokletí". Tisk-kvantita kontra kvalita. Dívá se celá rodina. Vliv pedagoga volného času na efektivní využívání médií. Média ve výchově a vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni charakterizovat hlavní aspekty problematiky médií, identifikovat negativní vliv médií na smysluplné trávení volného času dětí, mládeže i dospělých, podat konkrétní návrhy, jak z médií učinit užitečné rádce a společníky.
Student získá způsobilost efektivně rozumět mediálním obsahům a sdělením.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti ze sociologie a pedagogiky volného času.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Seminární práce
Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
|
Doporučená literatura
|
-
BLAŽEK, B. (1995). Tváří v tvář obrazovce. Praha.
-
HVÍŽĎALA, K. (2003). Moc a nemoc médií : Rozhovory, eseje a články 2000-2003. Praha.
-
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. (2007). Média a společnost. . Praha.
-
LANDOVÁ, M., ŠKALOUDOVÁ, M., DOBAL, J. (2003). Rozhlas, televize, škola ? místa doteku. Praha.
-
PETŘÍKOVÁ, J., ŠTĚPÁNEK, P. (1998). Média ? prostředky transferu informací. Brno.
-
RAMUNET, I. (2003). Tyranie médií. Praha.
-
REIFOVÁ, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace. Praha.
-
ŘÍČAN, P., PITHARTOVÁ, D. (1995). Krotíme obrazovku. Praha.
|