Předmět: Školský management

« Zpět
Název předmětu Školský management
Kód předmětu KPG/MŠMAN
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Opletalová Alena, Ing. Ph.D.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní pojmy obecného managementu, základní představy o řízení. Řízení školství, státní správa a samospráva ve školství. Zřizování a financování škol. Plánování ve školství. Organizační struktury ve školství. Vedení lidí. Kontrola ve školství a ve škole - vnější a vnitřní evaluace práce školy, řízení změny. Kultura a image školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni definovat základní pojmy a problémy obecného a školského managementu a aplikovat poznatky obecného managementu a školského managementu v řízení školy, a to zejména na tom druhu a typu školy, pro který se profesně připravují. Témata jsou: Základní pojmy obecného managementu, základní představy o řízení. Řízení školství, státní správa a samospráva ve školství. Zřizování a financování škol. Plánování ve školství. Organizační struktury ve školství. Vedení lidí. Kontrola ve školství a ve škole - vnější a vnitřní evaluace práce školy, řízení změny. Kultura a image školy. Vzdělávací politika EU, ČR a pregraduální příprava zdravotnických pracovníků.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni definovat základní pojmy a problémy obecného a školského managementu a aplikovat poznatky obecného managementu a školského managementu v řízení školy, a to zejména na tom druhu a typu školy, pro který se profesně připravují.
Předpoklady
Student musí mít absolvovánu druhou souvislou učitelskou praxi.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Aktivní účast na výuce. V případě povolení změny formy studia z prezenční formy na kombinaci prezenční a distanční formy studia (čl. 18 SZŘ UP - tzv. individuální studijní plán)je student disciplíny povinen splnit veškeré požadavky kladené na něj anotačním listem disciplíny platným pro aktuální akademický rok.
Doporučená literatura
  • FISCHER, W. A., SCHRATZ, M. (1997). Vedení a rozvoj školy.. Brno.
  • GOLD, A. (1998). Řízení současné školy.. Žďár nad Sázavou.
  • OBST, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele.. Olomouc.
  • PRÁŠILOVÁ,M. (2006). Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc.
  • SVĚTLÍK, J. (2006). Marketingové řízení školy.. Praha.
  • VAŠŤATKOVÁ, J. (2006). Autoevaluace školy.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní