Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Podlahová Libuše, doc. PhDr. Dr.
-
Hedrichová Petra, Mgr. Ph.D.
-
Hedrichová Petra, Mgr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cíl a obsah vzdělávání, kurikulum, výuka jako řízený proces.. Profesní kompetence učitele , klíčové kompetence žáka, formy a metody výuky, materiální didaktické prostředky, učebnic,. pedagogická komunikace ve výuce, diagnostika a intervence, didaktické zásady a principy, školská reforma, alternativní didaktické systémy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Student získá vědomosti o výuce jako řízeném procesu, bude umět charkterizovat základní činitele výuky - žák, učitel, učivo. Zvládne orientaci ve výběru organizačních forem výuky a didaktických metodách výuky. Osvojí si zásady vyuřívání materiálních didaktických prostředků. Pochopí metodiku tvorby učebni a způsob hodnocení efektivity učebnic. Osvojí si základy pedagogické komunikace. Pochopí techniku diagnostické činnosti a integrální diagnostiky ve výuce a výchovných činnostech. Získá vhled do filozofie a principů alternativních školských systémů, bude umět zhodnotit jejich přínos pro český školský systém.
Student získá vědomosti o výuce jako řízeném procesu, bude umět charkterizovat základní činitele výuky - žák, učitel, učivo. Zvládne orientaci ve výběru organizačních forem výuky a didaktických metodách výuky. Osvojí si zásady vyuřívání materiálních didaktických prostředků. Pochopí metodiku tvorby učebni a způsob hodnocení efektivity učebnic. Osvojí si základy pedagogické komunikace. Pochopí techniku diagnostické činnosti a integrální diagnostiky ve výuce a výchovných činnostech. Získá vhled do filozofie a principů alternativních školských systémů, bude umět zhodnotit jejich přínos pro český školský systém.Students will acquire knowledge about teaching as a controlled process, will be able charkterizovat fundamental factor of education - student, teacher, curriculum. It can handle for choosing organizational forms of teaching and didactic teaching methods. They will acquire the principles vyuřívání didactic material resources. Understand the methodology of development of teaching and method of evaluating the effectiveness of textbooks. They will you understand the basics of educational communication and technology activities. Gain insight into the philosophy and principles of alternative educational systems, will be able to assess their contribution to the Czech school system.
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Student zvládne předepsaný obsah výuky v dostatečném rozsahu, v rámci stanovených úkolů vypracuje portfolio úkolů spočívající v základních pedagogických profesních úkonech (příprava na hodinu, hospitační činnost, vypracování projektu a tematického plánu, stanovení výukových cílu pro vyučovací hodinu, zvládne předepsanou literaturu a absolvuje vědomostní test + ústní zkoušení. Důraz je kladen na aktivní účast a práci v seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
KALHOUS, Z. a OBST, O. Školní didaktika. Olomouc: VUP, 1998. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999..
-
Kolář, Z., Vališová, A. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada Publishing.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
|