Předmět: Základy andragogiky

« Zpět
Název předmětu Základy andragogiky
Kód předmětu KPG/MZAND
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Bednaříková Iveta, doc. PhDr. Ph.D.
  • Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojetí andragogiky, její struktura a předmět. Vzdělávání dospělých a andragogika v historickém vývoji.Problematika vzdělávání dospělých. Specifika učení a vzdělávání dospělých. Vzdělavatelé dospělých. Lektorské dovednosti. Učební cíle ve vzdělávání dospělých. Formy vzdělávání dospělých. Metody výuky dospělých. Celoživotní vzdělávání. Vzdělávání seniorů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd a popsat její historický vývoj. Měli by umět operovat odbornou andragogikou terminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy a metody vzdělávání dospělých, včetně specifikace učebních cílů a lektorských dovedností. Měli by také umět objasnit podstatu vzdělávání seniorů a současný trend celoživotního učení.
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd a popsat její historický vývoj. Měli by umět operovat odbornou andragogikou terminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy a metody vzdělávání dospělých, včetně specifikace učebních cílů a lektorských dovedností. Měli by také umět objasnit podstatu vzdělávání seniorů a současný trend celoživotního učení.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Práce s PC, připojení na internet. Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
Doporučená literatura
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2012). Kapitoly z andragogiky 1. Olomouc.
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2012). Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc.
  • BENEŠ, M. (2003). Andragogika - teoretické základy.. Praha.
  • BOČKOVÁ, V. (2002). Vzdělávání - průvodní jev života.. Olomouc: UP.
  • PALÁN, Z. (1997). Výkladový slovník vzdělávání dospělých.. Praha: DAHA.
  • PALÁN, Z. (2003). Základy andragogiky.. Praha: VŠ J. A. Komenského.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní