Předmět: Metodika a řešení výchovných situací

« Zpět
Název předmětu Metodika a řešení výchovných situací
Kód předmětu KPG/MVV@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Konflikt, faktory ovlivňující průběh konfliktu. Reakce lidí na konfliktní situace. Způsoby řešení konfliktů, kompetice ? kooperace. Techniky řešení problémových situací. Efektivní komunikace. Techniky aktivního naslouchání. Vyjednávání. Mediace, základní charakteristiky, cíle, principy. Účastníci mediace a vztahy mezi nimi. Role mediátora. Fáze a prostředky mediace. Možnosti využití mediace. Zkušenosti s mediací v zahraničí a u nás Výuka bude realizována výkladovou formou v kombinaci s interaktivními a nácvikovými technikami. Studijní opora k předmětu je v on-line verzi studentům dostupná prostřednictvím LMS systému Unifor (http://unifor.upol.cz/pedagogicka/; uživatelské jméno: akreditace_all; heslo: akreditacepdf) a obsahuje nejen textový, ale i interaktivní a multimediální obsah (animace apod.).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli: . Být seznámeni s charakteristikami interpersonálních konfliktů a reakcemi lidí na ně . Pochopit význam efektivní komunikace pro konstruktivní řešení konfliktů . Být seznámeni se všemi základními způsoby řešení konfliktů . Znát metodu mediace, její základní principy, proces mediace, charakteristiku vztahů v mediaci a možnosti využití . Na základě sebereflexe rozpoznat vlastní přednosti a limity pro řešení konfliktů . Získat praktické dovednosti k lepšímu zvládání konfliktních situacích

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- aktivní účast na výuce v rozsahu 70%; - úspěšné splnění kolokvia. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu. Požadavky na studenty s ISP: - min. 30% účast na výuce; - prostudování materiálů ke studiu - LMS Moodle - úspěšné absolvování kolokvia.
Doporučená literatura
  • BARKER, ALAN. Umíte přesvědčit? 2. vyd. Brno: Computer Press, 2007. ISBN: 978-80-251-1600-5..
  • BORG, JAMES. Umění přesvědčivé komunikace. Jak ovlivňovat názory, postoje a činy druhých. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN: 80-247-1971-1..
  • Holá, L. (2003). Mediace. Způsob řešení mezilidských konfliktů. Olomouc.
  • KANITZ, ANJA VON. Umění úspěšné komunikace. Jak uspět v každém rozhovoru. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN. 80-247-1222-9..
  • KŘIVOHLAVÝ, JARO. (2002). Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál.
  • MÜHLEISEN, STEFAN. Komunikační a jiné měkké dovednosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN: 978-80-247-2662-5..
  • PLAMÍNEK, JIŘÍ. (2006). Jak řešit konflikty ? 27 pravidel pro efektivní vyjednávání. Praha: Grada Publishing.
  • PLAMÍNEK, JIŘÍ. (2008). Řešení problémů a rozhodování. Praha: Grada Publishing.
  • POSPÍŠIL, MIROSLAV. Řešení konfliktů a stresů. 1. vyd. Praha: Pospíšilová Alena, 2007. ISBN: 978-80-903529-1-9..
  • RISKIN, LEONARD L. Mediace aneb Jak řešit konflikty. 1. vyd. Praha: Pallata, 1997. ISBN: 80-901710-6-0.
  • SAWICKI, SILVESTR. Osobnost jedince a náročné životní situace. 1. vyd. Ústi nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2008. ISBN: 978-80-7414-068-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní