Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základy vědecké práce, metodologie vědy. Etika vědecké práce. Přístupy kvantitativního výzkumu a kvalitativního výzkumu, jejich teoretické pozadí. Metody a techniky sběru dat a jejich aplikace. U kvantitativního výzkumu: výběr výzkumné techniky, výběr vzorku, reprezentativita, pilotáž, předvýzkum, výzkum, třídění dat prvního a druhého stupně. Interpretace výsledků výzkumu. Aplikace metod relační analýzy a statistických testů významnosti. U kvalitativního výzkumu: návrh výzkumného designu, volba technik sběru údajů, teoretická citlivost, způsob zápisu dat, triangulace, atd. Prezentace výsledků výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Kurz se zaměřuje na kvantitativní i kvalitativní výzkumnou strategii v závislosti na projektech studentů. Cílem předmětu je zvládnout témata: aplikace metod sběru dat, třídění prvního a druhého stupně, interpretace výsledků, aplikace metod relační analýzy a statistických testů významnosti. U kvalitativní metodologie navrhnout odpovídající výzkumnou strategii pro sběr údajů, zvolit odpovídající techniky sběru údajů, jejich záznamu, triangulace atd.
Student bude umět použít metody a techniky jak kvantitativního, tak kvalitativního výzkumu na téma v oblasti pedagogiky. Bude schopen zpracovat data, zápsat je, použít metody grafického zobrazování dat, v případě kvantitativního výzkumu aplikovat popisnou statistiku a tatistické analýzy a testy, grafické metody prezentace výsledků výzkumu. Bude umět sestavit závěrečnou výzkumnou zprávu. Bude znát etické principy související s realizací výzkumu.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti metodologie, matematiky a statistiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Vypracování zadaných příkladů výzkumné práce.
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
-
Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 4., rozš. vyd. Praha: Portál, 2012.. Portál, Praha.
-
Chráska, M. (2003). Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu.. Olomouc: Nakladateství Univerzity Palackého.
-
Pelikán,J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů.Praha:Karolinum.2011.
-
Skutil,M.akol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.Praha:Portál.2011.
-
ŠVÁŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
-
ŠVEC, Š. a kol. (2009). Metodologie věd o výchově. Brno.
|