Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Bednaříková Iveta, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vztah výukových cílů a učebních úloh, taxonomie učebních úloh podle Tollingerové, vybrané typy učebních úloh, metodika tvorby učebních úloh a jejich souborů, hodnocení učebních úloh v učebnicích, diferenciace učebních úloh, učební úlohy jako zdroj aktivizace žáků, příprava učitele na efektivní práci s učebními úlohami.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni definovat pojem učební úloha, objasnit vztah výukových cílů a učebních úloh, vysvětlit význam učebních úloh pro žáka i pro pracovní činnost učitele, vyjmenovat a charakterizovat různé typy učebních úloh (podle taxonomie Tollingerové), posuzovat didaktickou hodnotu souborů učebních úloh, posuzovat kvalitu a obtížnost učebních úloh v učebnicích svých předmětů, analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy podle zadaných kritérií.
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni definovat pojem učební úloha, objasnit vztah výukových cílů a učebních úloh, vysvětlit význam učebních úloh pro žáka i pro pracovní činnost učitele, vyjmenovat a charakterizovat různé typy učebních úloh (podle taxonomie Tollingerové), posuzovat didaktickou hodnotu souborů učebních úloh, posuzovat kvalitu a obtížnost učebních úloh v učebnicích svých předmětů, analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy podle zadaných kritérií.
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Plnění individuálních i skupinových praktických úkolů, analýza učebních úloh v konkrétních učebnicích, vytvoření vlastního souboru učebních úloh.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2007). Jak psát "distančně". Olomouc.
-
HOLOUŠOVÁ, D., TOLLINGEROVÁ, D. (1984). Kognitivní výcvik. Text pro výcvik dovednosti hodnotit kognitivní náročnost učebních úloh. . Praha.
-
HOLOUŠOVÁ, D. (2006). Učební úlohy. In Vysokoškolská pedagogika-kurz VYSPA. Praha.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. (2003). Školní didaktika. Praha.
-
NIKL, J. (1997). Metody projektování učebních úloh. Hradec Králové.
-
OBST, O. (2006). Didaktika sekundárního vzdělávání. Olomouc.
-
ŠVEC, V. (1996). Praktikum didaktických dovedností. Brno.
|