Předmět: Učební úlohy v práci učitele

« Zpět
Název předmětu Učební úlohy v práci učitele
Kód předmětu KPG/MUUPU
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Bednaříková Iveta, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vztah výukových cílů a učebních úloh, taxonomie učebních úloh podle Tollingerové, vybrané typy učebních úloh, metodika tvorby učebních úloh a jejich souborů, hodnocení učebních úloh v učebnicích, diferenciace učebních úloh, učební úlohy jako zdroj aktivizace žáků, příprava učitele na efektivní práci s učebními úlohami.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni definovat pojem učební úloha, objasnit vztah výukových cílů a učebních úloh, vysvětlit význam učebních úloh pro žáka i pro pracovní činnost učitele, vyjmenovat a charakterizovat různé typy učebních úloh (podle taxonomie Tollingerové), posuzovat didaktickou hodnotu souborů učebních úloh, posuzovat kvalitu a obtížnost učebních úloh v učebnicích svých předmětů, analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy podle zadaných kritérií.
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni definovat pojem učební úloha, objasnit vztah výukových cílů a učebních úloh, vysvětlit význam učebních úloh pro žáka i pro pracovní činnost učitele, vyjmenovat a charakterizovat různé typy učebních úloh (podle taxonomie Tollingerové), posuzovat didaktickou hodnotu souborů učebních úloh, posuzovat kvalitu a obtížnost učebních úloh v učebnicích svých předmětů, analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy podle zadaných kritérií.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Plnění individuálních i skupinových praktických úkolů, analýza učebních úloh v konkrétních učebnicích, vytvoření vlastního souboru učebních úloh.
Doporučená literatura
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2007). Jak psát "distančně". Olomouc.
  • HOLOUŠOVÁ, D., TOLLINGEROVÁ, D. (1984). Kognitivní výcvik. Text pro výcvik dovednosti hodnotit kognitivní náročnost učebních úloh. . Praha.
  • HOLOUŠOVÁ, D. (2006). Učební úlohy. In Vysokoškolská pedagogika-kurz VYSPA. Praha.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. (2003). Školní didaktika. Praha.
  • NIKL, J. (1997). Metody projektování učebních úloh. Hradec Králové.
  • OBST, O. (2006). Didaktika sekundárního vzdělávání. Olomouc.
  • ŠVEC, V. (1996). Praktikum didaktických dovedností. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní