Předmět: Teorie a metody výchovné práce

« Zpět
Název předmětu Teorie a metody výchovné práce
Kód předmětu KPG/MTEVY
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu jsou témata: Základní dilemata teorie výchovy. Základní antinomie výchovy. Základní teorie výchovy. Etická a estetická výchova. Společnost a výchova. Teoretická východiska multikulturní a globální výchovy. Teorie z hlediska teorie gender. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Koncepce dětství jako problém výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 18 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Základní dilemata teorie výchovy. Etická a estitická výchova. Společnost a výchova. Teoretická východiska multikulturní a globální výchovy. Teorie z hlediska teorie gender. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Koncepce dětství jako problém výchovy.

Předpoklady
Základní znalosti sociologie, pedagogiky a psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Samostudium vybraných témat. Průběžná příprava na výuku. Zpracování eseje na vybrané téma.
Doporučená literatura
  • & Střelec, S. (1998). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. Brno: Paido.
  • & Střelec, S. (2005). Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Masarykova univerzita.
  • BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorim (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
  • DRUCKER, P. (1994). Věk diskontinuity.. Praha.
  • Gidens, A.:. Sociologie. Argo, Praha 2004..
  • Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti: polemický spis. . Praha: SLON .
  • JŮVA, V. (1995). Estetická výchova. Vývoj - pojetí - perspektivy.. Brno.
  • KUČEROVÁ, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova. Kapitoly z filosofie výchovy.. Prešov: ManaCon.
  • MALACH, J. (2007). Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava.
  • PELIKÁN, J. (1995). Výchova jako teoretický problém. Ostrava.
  • PELIKÁN, J. (1995). Výchova jako teoretický problém.. Ostrava.
  • STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.
  • STŘELEC, S. (1992). Kapitoly z rodinné výchovy.. Praha.
  • STŘELEC, S. (1998). Kapitoly z teorie a metodiky výchovné práce I.. Brno.
  • STŘELEC, S. (2001). Kapitoly z teorie výchovné práce II.. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní