Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Norma a řád ve společnosti vs. patologie. Sociální deviace a její etiologie. Základní terminologie: sociálně patologické jevy, rizikové chování, problémové chování, poruchy chování, závislostní chování. Prevence ? charakteristika, základní pojmy, přístupy, formy, stupně. Prevence ve školském prostředí. Tvorba programů primární prevence. Legislativní dokumenty pro oblast prevence rizikového chování v oblasti školství, činnost jednotlivých aktérů, zejm. školního metodika prevence. Efektivita preventivních aktivit (programů). Metody prevence rizikového chování. Výchova ke zdravému životnímu stylu, prosociální výchova a osobnostní a sociální rozvoj jako nespecifická primární prevence. Prevence sekundární a terciární, intervence. Pedagogicko-psychologické poradenství, mediace a probace, ústavní a ochranná výchova, výkon trestu odnětí svobody. Vzdělávání v oblasti prevence. Studijní opora k předmětu je v on-line verzi studentům dostupná prostřednictvím LMS systému Unifor (http://unifor.upol.cz/pedagogicka/; uživatelské jméno: akreditace_all; heslo: akreditacepdf) a obsahuje nejen textový, ale i interaktivní a multimediální obsah (animace apod.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . pochopit význam prevence pro rozvoj a ochranu společnosti a jejích členů, . charakterizovat základní přístupy, formy a předpoklady k realizaci prevence, . popsat metody primární prevence realizované v resortu školství, . charakterizovat základní oblasti primární prevence ve školství, . definovat základní pojmy z oblasti prevence a specificky primární prevence realizované v resortu školství, . charakterizovat typy a postup tvorby primárních preventivních programů, . popsat možnosti evaluace primárně preventivních programů a způsob hodnocení jejich efektivity, . znát možnosti poradenství v sekundární prevenci a orientovat se v systému zařízení pro preventivně výchovnou péči, ústavní a ochrannou výchovu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční forma studia: ústní (kolokvium), vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na kolokvium. Seminární práce: tvorba preventivního programu k vybrané formě rizikového chování a ve vztahu k jasně vymezené cílové skupině. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu. ISP - je požadována min. 30% účast studenta na prezenční výuce a plnění povinností dle zadaní vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
AMBROŽOVÁ, K. aj. Rizikové chování dětí a mladistvých. Příčiny, následky, prevence. Praha: Dětství bez úrazů, o.p.s..
-
BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
-
ČECH, T. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : Masarykova univerzita, 2005, s. 140-152. ISBN 80-210-3687-7..
-
ČECH, T. Škola a soc. pat. symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno : MSD, 2002..
|