Předmět: Metodika zájm. činností v preventivně-intervenční práci

« Zpět
Název předmětu Metodika zájm. činností v preventivně-intervenční práci
Kód předmětu KPG/MPP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Pospíšil Jiří, PhDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Ohrožené dítě ve smyslu Zákona 359/1999, o sociálně právní ochraně dětí 2. Zájmové činnosti jako nástroje pro prevenci a intervenci v případech a. ohrožení sociálně patologickými jevy b. ohrožení výchovy a osobnostního či sociálního vývoje dítěte c. dysfunkce rodiny nebo v náhradní rodinné péči d. maladaptace na nové sociální prostředí e. dětských pachatelů nebo obětí trestných činů 3. Rozlišení preventivních a intervenčních programů. Národní koncepce a strategie prevence. 4. Integrace preventivních a intervenčních programů v rámci sociálně-právní ochrany dětí a. v rámci výchovných opatření a dohledu b. v zařízeních sociálně-právní ochrany dětí 5. Integrace preventivních a intervenčních programů v zařízeních sociálních služeb 6. Programy primární prevence, jejich charakteristika, cílové skupiny a metody práce s cílovou skupinou 7. Programy sekundární prevence, jejich charakteristika, cílové skupiny a metody práce s cílovou skupinou 8. Programy terciární prevence, jejich charakteristika, cílové skupiny a metody práce s cílovou skupinou 9. Programy sociální intervence, jejich charakteristika, cílové skupiny a metody práce s cílovou skupinou 10. Využití principů zážitkové pedagogiky 11. Evaluace programů a zpětná vazba

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: 1. Rozlišit zájmovou činnost v rámci sociální prevence a intervence 2. Detailně porozumět pojmům prevence a intervence a umět aplikovat teoretické poznatky z oblasti prevence a intervence do pedagogické praxe 3. Charakterizovat a navrhnout program primární prevence pro specifickou cílovou skupinu 4. Charakterizovat a navrhnout program sekundární prevence pro specifickou cílovou skupinu a specifické ohrožení 5. Charakterizovat a navrhnout program terciární prevence pro specifickou cílovou skupinu a specifické ohrožení 6. Charakterizovat a navrhnout program intervence pro specifickou cílovou skupinu/klienta ve specifickém ohrožení

Předpoklady
Předpokladem pro úspěšné plnění předmětu jsou základní znalosti z obecné psychologie, patopsychologie, vývojové psychologie, didaktiky a teorie výchovy ve volném čase.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zpracování a obhajoba projektu preventivního nebo intervenčního programu pro zvolenou cílovou skupinu sociálně ohrožených dětí.
Doporučená literatura
  • ČINČERA, J.. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0.. Grada.
  • Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2816-2..
  • Novotná, Věra; Riedlová Jurková, Jana; Burdová, Iva. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem: podrobný komentář k novele provedené zákonem č. 363/2021 Sb. od 1.1.2022 : včetně změn účinných od 1.1.2025 a 1.1.2028. Olomouc: ANAG. 2022.
  • Pelánek, R. (2013). Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní